Det tycks finnas en påtaglig skillnad i hur svenska företagsledare och allmänheten ser på artificiell intelligens, AI.
Toppchefernas tveksamma AI-tro: "Förvrängd uppfattning"


Mest läst i kategorin
Enligt en omfattande studie känner sig företagsledare trygga med sin egen AI-mognad, trots att de identifierar brister i styrning och riskhantering.
Svenska företag investerar i AI – men hur ser verkligheten ut?
Enligt en global undersökning utförd av EY, visar svenska företagsledare en anmärkningsvärd optimism gällande sin organisations mognad inom AI. Hela 40 procent av de svenska företagsledarna anser att deras organisationer redan har fullt integrerade AI-lösningar, vilket kan jämföras med ett nordiskt genomsnitt på 26 procent.

Studien, som omfattade 975 ledande befattningshavare från 21 länder, inklusive 120 från Norden, syftade till att kartlägga hur företag uppfattar och integrerar ansvarsfull AI i sina affärsmodeller, beslutsprocesser och strategier.
Trots denna positiva självbild, indikerar undersökningen att det finns utmaningar rörande styrning och riskhantering. Även om 75 procent av de svenska företagsledarna uppger att de har starka eller ganska starka kontrollmekanismer för att hantera AI-relaterade risker, anser 43 procent att utvecklingen av styrning kring AI är en utmaning.
Dessutom instämmer 50 procent i att deras nuvarande riskhantering är otillräcklig för att hantera framtidens AI-utmaningar.
Detta framgår trots att svenska företagsledare generellt sett uttrycker låg oro inför de risker AI medför.

Glöm driftstopp – nu tar AI över nätverken
Nätverk står inför en radikal förändring, där artificiell intelligens (AI) ska göra dem självskötande, övervakande och reparerande. Denna nya era av
Stora skillnader i synen på AI mellan ledning och allmänhet
En av de mest framträdande insikterna från studien är diskrepansen mellan företagsledarnas och allmänhetens syn på AI. Nästan åtta av tio, 77 procent, av företagsledarna i Sverige tror att deras syn på AI ligger i linje med allmänhetens.
En tidigare undersökning från EY under 2025, bland allmänheten, visar dock att medborgarna generellt sett är betydligt mer oroade över riskerna och de negativa konsekvenserna av tekniken.
Den största oron bland svenskarna, enligt allmänhetsundersökningen, är desinformation. Hela 78 procent känner oro för att AI används för att skapa och sprida falsk information, jämfört med endast 23 procent av företagsledarna.
Den största oron som delas av båda grupper är risken att tappa kontrollen över AI, en farhåga som delas av 53 procent av företagsledarna och 65 procent av allmänheten. Data läckor väcker också viss oro hos båda: 60 procent av allmänheten och 37 procent av företagsledarna.

Oväntad vändning i AI-kriget: Konkurrenter bildar allians
OpenAI, företaget bakom den uppmärksammade tjänsten ChatGPT, har ingått ett avtal med Google Cloud för att hantera sin växande efterfrågan på
Skillnaderna blir än tydligare inom andra områden; exempelvis anser 52 procent av allmänheten att det finns risk för att organisationer inte hålls ansvariga för negativa konsekvenser av AI-användning, en oro som endast delas av 13 procent av svenska företagsledare.
Ylva Bergström, partner inom Risk Transformation på EY, kommenterar att analysen av undersökningen visar att företagsledningarna har en ‘förvrängd uppfattning’ om AI. Hon menar att många tenderar att ‘överskatta framstegen och underskatta riskerna’.
Bergström understryker att det är en förtroendefråga och att ledningsgrupperna tror att konsumenter och medarbetare har en mer positiv syn på AI än vad som faktiskt är fallet. Hon betonar vikten av att ta in andra perspektiv och att företagsledare måste aktivt lyssna, agera och kommunicera för att hantera oron kring AI.
Vd:ar mer realistiska men saknar verktyg
Intressant nog framkommer det att vd:ar inom företagsledningen i större utsträckning delar allmänhetens oro kring AI. De uttrycker generellt större oro för AI-relaterade risker, upplever mer osäkerhet kring hur beslutsgrunder i AI-system kan förklaras, och är mest bekymrade över AI:s miljöpåverkan. Samtidigt är de minst säkra på att deras organisationer har tillräckliga metoder för att hantera de risker som tekniken medför. Rapporten visar även att nordiska vd:ar är de som är mest oroade jämfört med vd:ar i andra länder, men samtidigt minst förberedda när det gäller kontroll, styrning och ansvarsutkrävande kopplat till AI.

Rapport: Kampen om AI-ledarskapet hettar till
Världen står inför en omvälvande förändring driven av artificiell intelligens, och det sker i en takt som saknar motstycke. Utvecklingen inom AI påverkar
Charlotta Kvarnström, partner och rådgivare inom teknik-, media- och telekommunikationsindustrin på EY, noterar att vd:ar verkar i många fall ha en mer realistisk bild av AI:s risker än resten av ledningsgruppen. Hon påpekar dock att många vd:ar saknar verktyg och strukturer för att agera på den oron, vilket hon ser som ett problem då AI-frågan är strategisk och behöver drivas från toppen.
Sverige utmärker sig dock positivt när det gäller satsningar på kompetens inom AI. Hela 77 procent av de svenska företagen investerar i utbildning inom AI, jämfört med 61 procent i Norden och 53 procent globalt, skriver EY. Svenska företag prioriterar också att etablera interna AI-råd och etikkommittéer som en del av sina styrmodeller.
Bergström lyfter fram detta som en positiv utveckling och betonar vikten av ett strukturerat arbetssätt för att identifiera och hantera risker, samt att vidareutbilda medarbetare i etisk AI-användning och riskmedvetenhet.

Perplexity visar upp otrolig utveckling – miljardmål inom räckhåll
Under den senaste månaden har en framstående aktör inom AI-driven sökning upplevt en anmärkningsvärd tillväxt, vilket signalerar en potentiell förändring
Missa inte:
Just nu: IKEA återkallar populära produkten. News 55
Spara pengar på semestern – enkla knep för en billigare sommar. E55
30 procents bortfall – turistkollapsen skakar Grekland. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.