Dagens PS

Copilot känner sig ensam – alla vill hänga med ChatGPT

Kampen om användarna är tuff men en ser ut att vinna. (Foto: AI Solen Feyissa på Unsplash och Canva)
Kampen om användarna är tuff men en ser ut att vinna. (Foto: AI Solen Feyissa på Unsplash och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

Microsofts AI-assistent Copilot kämpar i motvind. Trots storbolagets satsningar väljer anställda hellre den mer folkkära ChatGPT.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett oväntat hinder har dykt upp för Microsofts försök att etablera sin AI-assistent Copilot på företag. Trots betydande investeringar och strategiska samarbeten möter företaget motstånd från anställda som i stället föredrar en annan välkänd AI-modell, en situation som nu skapar huvudbry i tech-världen.

Kampen om företagskunderna: Microsoft Copilot vs. ChatGPT

Microsoft, en av världens största teknikjättar, står inför en utmaning när det gäller att övertyga företag att införa deras AI-assistent Copilot. Rapporter, bland annat från Bloomberg, tyder på att även de företag som har investerat i Copilot-licenser har svårt att få sina anställda att byta från ChatGPT.

Detta beror till stor del på att ChatGPT lanserades tidigare och därmed har fått ett försprång i form av en etablerad användarbas och en hög igenkänningsgrad bland privatpersoner.

Exempelvis köpte läkemedelsföretaget Amgen en plan för 20 000 användare av Copilot, men tretton månader senare använder många anställda fortfarande ChatGPT.

Sean Bruich, senior vice vd på Amgen, säger att ‘OpenAI har gjort ett fantastiskt jobb med att göra sin produkt rolig att använda’. Han tillägger att Copilot fortfarande är ett ‘ganska viktigt verktyg’, men mer för användning med Microsoft-produkter som Outlook eller Teams.

ChatGPT är mångas favorit. (Foto: Levart Photographer på Unsplash)
ChatGPT är mångas favorit. (Foto: Levart Photographer på Unsplash)
ANNONS

Senaste nytt

Användarbas och marknadsandelar

Enligt källor har ChatGPT, från och med juni 2025, nästan 800 miljoner veckovisa aktiva användare och 3 miljoner betalande företagskunder. Microsoft Copilot har å andra sidan legat relativt stilla med omkring 20 miljoner veckovisa användare under det senaste året.

ANNONS

Denna skillnad i användarantal visar tydligt på ChatGPT:s dominerande ställning, trots att Microsoft har försökt att integrera Copilot djupt i sitt befintliga ekosystem av produkter som Windows och Microsoft 365.

Microsoft har traditionellt kunnat utnyttja Windows kompatibilitet som ett starkt försäljningsargument, men detta verkar inte fungera på samma sätt med AI-assistenter. Säljare inom Microsoft förväntade sig att de skulle äga företagsmarknaden för AI-assistenter tack vare decennier långa relationer med företagens IT-avdelningar.

Dock hade många kontorsarbetare redan provat ChatGPT privat, vilket gav den en fördel när AI-verktygen började introduceras på arbetsplatserna.

Hon byggde ChatGPT – nu utmanar hon OpenAI

Hon har tagit in miljarder till sin mystiska AI-startup efter avhoppet från OpenAI. Nu börjar bilden klarna: Thinking Machines Lab utvecklar företagsanpassad AI – och en hemlig konsumentprodukt.

Prissättning och integrationens betydelse

Enligt Gartner-analytikern Jason Wong är många företag fortfarande i testfasen med Copilot, vilket lämnar utrymme för olika mjukvaruleverantörer att vinna kunder. Han beskriver det som en ‘uppgörelse’ mellan OpenAI och Microsoft just nu.

Microsofts Copilot kostar cirka 320 svenska kronor per månad och användare (30 dollar), vilket ofta är billigare än ChatGPT Enterprise som kan kosta upp till 640 svenska kronor per månad (60 dollar), enligt Gartner.

Finastra Groups chefs-AI-ansvarige, Adam Lieberman, menar att priset är en viktig faktor för Microsoft Copilot. Dock har OpenAI introducerat en ny prismodell baserad på användning snarare än en fast avgift, vilket potentiellt kan sänka kostnaderna per anställd och därmed underlätta införandet. Dessutom erbjuder OpenAI rabatter till kunder som köper ytterligare AI-produkter.

Trots utmaningarna har Microsoft lyckats teckna stora avtal. Anställda informerades under ett internt evenemang tidigare denna månad att dussintals kunder, inklusive Barclays, Accenture och Volkswagen, var och en har över 100 000 betalande användare av Copilot i avtal värda tiotals miljoner svenska kronor årligen.

ANNONS

Din röst kan stjälas genom betongväggar

En skrämmande ny upptäckt visar att någon kan tjuvlyssna på dina privata samtal rakt igenom tjocka betongväggar. Detta är möjligt tack vare ny artificiell

Satya Nadella, Microsofts vd, har uttryckt att företaget behöver få hundratals miljoner människor att använda dess AI-appar.

Trots Microsofts ansträngningar och djupa integration med Microsoft 365, där 70 procent av Fortune 500-företagen använder Microsoft 365 Copilot, är det tydligt att den personliga preferensen spelar en stor roll.

Bain & Co. Inc., en annan långvarig Microsoft-kund, har exempelvis distribuerat ChatGPT till omkring 16 000 anställda, medan endast cirka 2 000 använder Copilot, mestadels för uppgifter inom Microsoft-program som Excel.

Ramesh Razdan, teknikchef på Bain & Co. Inc., konstaterar att personalen inte har reagerat lika bra på Copilot: ‘Det blir bättre, men jag tror inte att det är på samma nivå som ChatGPT.’

Facebook-grupper mystiskt nedstängda – vad händer?

En teknisk störning har drabbat tusentals Facebook-grupper världen över, vilket resulterar i massavstängningar och upprörda användare. Många spekulerar i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS