E-handeln ökar men prognoserna framöver är osäkra. Nu kommer nya siffror som lär få en och annan e-handlare att ligga vaken om nätterna.
Dålig prognos för svensk e-handel
Mest läst i kategorin
Det är Postnord som nu redovisar sin E-barometer för tredje kvartalet 2024. Det är i grunden positiva siffror företaget kommer med.
E-handeln ökade med 5 procent under tredje kvartalet i en jämförelse med motsvarande kvartal 2023.
Därmed vågar Postnord säga att utvecklingen ”pekar på en försiktig men positiv trend för e-handeln”.
Framtidstron har ökat inom e-handeln i Sverige. Det har skett och sker i takt med att inflationen har minskat och styrräntan sänkts.
I dagsläget tror fyra av tio e-handlare i Postnords enkät på en ökad e-handelsförsäljning när det är dags att summera 2024 om en dryg månad.
Finns varningstecken
Samtidigt kommer varningstecken och de finns i E-barometerns prognos inför julhandeln.
Endast drygt hälften, 54 procent, av de som svarat säger att de är ”helt säkra” på att de kommer att handla julklappar på nätet i år.
Även om det är en majoritet av de svarande så är det den lägsta siffran sedan 2017.
Resultatet av prognosen är en kalkyl om att julhandeln på nätet kommer att minska med 600 miljoner kronor jämfört med 2023.
Det är en kalkyl som understöds av att 21 procent av de konsumenter som svarat, säger att de kommer att handla färre julklappar i år.
Senaste nytt
Det svarta lever gott
När det gäller hittepå-eventet Black Week lever det däremot gott, enligt vad Postnord förmedlar i sin E-barometer.
Det beror framför allt på de yngre konsumenterna. De avvaktar i allt högre grad med sina stora inköp under året för att i stället handla under Black Friday och Black Week.
Enligt Postnord kommer de till och med att utnyttja Black Week ännu mer i år än i fjol.
En av fem säger att de kommer att göra av med mer pengar under årets svarta vecka än under fjolårets.
Prylar för män
”Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week, där hela sju av tio män i åldern 18-29 år planerar att shoppa”, säger Marie Rudolfsson, chef för affärsområdet paket hos Postnord Sverige.
För handeln är naturligtvis Black Week och dito Friday en kluven företeelse. Att sälja mer under de två konstruerade ”högtiderna” är inte med självklarhet något positivt.
Om Postnords notering stämmer – att framför allt ungdomar väntar med inköp under året för att i stället handla under Black Week – innebär ju det för handeln att man säljer mindre under året till ”bra” priser för att sedan sälja mer med mindre förtjänst under en hysterisk reavecka.
Kul just då – men ingenting som lyfter årsresultatet.
Black Friday: “Skrämmande siffror”. Dagens PS
Miljardökning väntas under Black Week. Dagens PS
Fem bästa råden: Så gör du på Black Week och Black Friday. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.