Se upp med robotrådgivare, varnar nu Pensionsmyndigheten pensionssparare och pekar på riskerna med låg avkastning på lång sparhorisont.

ANNONS

Långsiktigt sparande med hjälp av robotrådgivare kan innebära risker för pensionssparare, enligt en granskning som Demoskop gjort på uppdrag av Pensionsmyndigheten genom 1 005 intervjuer med ett riksrepresentativt urval på personer från 18 år och äldre.

Mer än en halv miljon anlitar robotar

”Det finns risk för att ett sparande på lång sikt får för låg risk och därmed för låg förväntad värdeutveckling”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande och slår fast utifrån en granskning att robotrådgivarna inte är ”särskilt anpassade efter en enskild persons behov och situation”.

Drygt en halv miljon personer uppges i dagsläget använda robotrådgivning – som vanligtvis kallas fondrobot, aktierobot, sparrobot eller pensionsrobot – och ytterligare närmare 800 000 personer kan tänka sig det, enligt kartläggningen som även visar att hälften har robotrådgivare för att spara till pensionen.

Billigare på lång sikt utan robotrådgivare

”Robotrådgivarna kan visserligen hjälpa sparare att begränsa sina val hur de ska placera sina pengar och sprida riskerna. Det kan vara till nytta när pensioneringen närmar sig då det är lämpligt att minska risken i sitt sparande, men i ett långsiktigt pensionssparande är det för de flesta både enklare och billigare att själv placera sina pengar i en global aktieindexfond med en maximal avgift på 0,20 procent”, säger Ann-Christin Meyerhöffer, marknadsanalytiker på Pensionsmyndigheten.

Så utbredd är okunskapen

Robotrådgivning är belamrat med flera olika avgifter, men enligt Pensionsmyndigheten vet tre av fyra inte vad de betalar för roboten.

Två av tre vet heller inte vad de betalar i förvaltningsavgift.

”Avgifterna har en stor betydelse för hur sparandet utvecklas över tid. Det är därför viktigt att kontrollera vilka avgifter som tas ut när man låter robotrådgivaren ge placeringsförslag och förvalta sitt sparkapital”, säger Pensionsmyndighetens pensionsexpert Monica Zettervall i samma pressmeddelande.

Slutsatsen är att sparare som anlitar robotorådgivare, i synnerhet på lång sikt, inte får optimal utdelning på den automatiserade och digitala rådgivningen.

ANNONS
ANNONS

”Det är jätteviktigt att säkerställa rätt risk samt att man har koll på avgifterna. Fundler är tydliga och transparanta med både avkastning och avgifter. Vårt uppdrag är att ge våra kunder goda förutsättningar att få fin utväxling på sitt kapital och vi är otroliga stolta över den avkastning vi kunnat leverera till våra kunder. Fundler har över fem års förvaltningshistorik och har levererat högst riskjusterad avkastning bland likvärdiga konkurrenter”, säger Fundlers rådgivningschef Jacob Liebermann och fortsätter:

”En annan fördel med en fondrobot likt Fundler är att den löpande bevakar kundernas portfölj och kommer med rekommendationer, exempelvis att ombalansera portföljen om så bedöms vara nödvändigt. För den som väljer Fundler får man portföljer som är noggrant ihopsatta och man får tillgång till expertis och precision som en vanlig sparare eller en traditionell indexfond har svårt att jämföra sig med. Tack vare digitaliseringen har fler möjlighet att få professionell hjälp, oavsett plånbokens storlek.”

Läs även: FI: Robotrådgivare kan vara sunt [Dagens PS]