Dagens PS

Fintech för Generation Z: personligt och säkert

Fintech-raset fortsätter: Stripe sparkar 14 procent
Irländska Stripe är nästa offer i fintechbranschen. Företaget har rasat i värde, och nu säger man upp anställda. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 27 jan. 2022Publicerad: 27 jan. 2022

Fintech står inför utmaningen Generation Z. Den yngre generationen kräver mer av fintechbranschen än de äldre. Produkter som funkar för alla är inte nog: det ska vara individanpassade tjänster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Millenniegenerationen tog emot den nya eran med öppna armar. Nästa generation är uppfödd med teknologin, och där Generation X imponerades av nymodigheterna ställer de högre krav på fintechföretagen.

Fintech konkurrerar om de yngre

Med individualiserade och allt säkrare tjänster konkurrerar nu fintechföretagen om de yngre kunderna.

“Befintliga finansföretag tar ofta för givet att de yngre kunderna litar på dem, men de klarar inte att vara de säkraste, mest individualiserade och bäst uppkopplade mot kunderna”, säger Nikhil Lele, chef för EY Americas digitala gren för finansiella tjänster hos konsultfirman Ernst & Young till Wall Street Journal.

Fintechföretagen tävlar nu om att kunna uppfylla kraven från de yngre kunderna. Betalningssystem som samlar in data om användarna i realtid och sedan upplyser kunderna om hur deras ekonomiska vanor står sig i jämförelse med andra är populära. Företagen ser också till att marknadsföra sig genom att sikta in sig på typiska Generation Z-intressen som klimatet och social medvetenhet genom att erbjuda produkter anpassade just till dessa.

Fler litar på fintechföretagen

Det verkar som om fintechföretagen lyckas med strategin. Enligt en undersökning som E&Y gjorde i juni 2021 anger 51 procent av målgruppen ett fintechföretag som mest pålitligt, medan bara 23 procent anger en traditionell bank.

WSJ anger tre saker som gör att den yngre generationen får fintech att utvecklas. Man vill inte ha kreditkortsskulder, man vill att företagen ska spegla de värderingar man själv har, och där finns också en önskan om att finnas i ett sammanhang, där nätverkande och lärande gör investeringar till kul fritidsverksamhet.

ANNONS

“Nu för tiden frågar sig fintechföretag hur man bygger intressant gemenskap och får människor att engagera sig och svara och interagera”, säger Charley Ma, direktör för fintech hos Alloy. “Det är det nya sättet att locka nästa generation. Jag tror att de funktioner man bygger måste vara mycket mer gemenskapsdrivna”.

Läs även: Experter svarar på frågor om inflationen 

Läs även: Analytiker: Guldet bättre värdereserv än bitcoin 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS