Uppgifter pekar på att Trustly gör sig redo för en börsnotering. Samtidigt blir bolagets verksamhet sågat av kunderna.

Dagens PS har tidigare skrivit om hur institutionella investerare tvekar att investera i Trustly inför betalningsjätten potentiella börsnotering eftersom en betydande del av intäkterna kommer från spelbranschen.

Trustly själv valde därefter att lyfta hållbarhetsaspekten i deras verksamhet och pekade på att deras debitmodell inte resulterar i ökade skulder för kunderna.

Nu framkommer det dock att Trustlys verksamhet är långt ifrån problemfri.

I en granskning av SvD vittnar bolagets kunder om flera brister i kundservicen. I ett fall fick en kund inte svar efter att denne hade blivit utsatt för bedrägeri.

Bristfällig kundservice

På kundomdömessajten trustpilot dras Trustly med ett stort antal recensioner som ställer sig negativa till bolagets kundservice.

SvD:s granskning visar även att kunder som har blivit utsatta för bedrägeri har haft svårt att få kontakt med bolaget.

”Bedgragarnas julafton”

Bland annat har kunden Susanne blivit av med 110 000 kronor genom ett bedrägeri som tog plats på Messenger.

ANNONS
ANNONS

Pengarna fördes sedan från hennes konto till en rad anonyma Trustly-konton.

”Jag tycker att Trustly är den största boven i det hela. De har inte svarat mig på två månader nu”, säger Susanne och fortsätter:

”De har inga nummer på hemsidan och söker jag på dem på nätet så får jag upp en massa varningar. Det är bedragarnas julafton när de kan använda sig av Trustly.”

Visar på liknande fall

Sara Berg, operativ chef på Trustly, dementerar påståendet och säger att bolaget har besvarat kundens mejl utan att få svar.

SvD:s granskning visar dock att fler kunder har haft problem med bristande kommunikation från Trustlys kundtjänst.

Exempelvis har en person försökt att nå Trustly 20 gånger i syfte att bestrida en felaktig faktura – utan att få svar från bolaget.

Läs mer: Uppgifter: Då landar betalraketen på börsen [Dagens PS]  >>