Den legendariske ex-SAS-chefen tar nu flygpassagerarnas parti när flygen är försenade – han går in som ägare av Ifdelayed, rapporterar Di.se.

Bolaget har alltså som affärsidé att driva utsatta passagerares sak när flygen inte håller tidtabellen.

”Jag stödjer hellre kunden än ett bolag som inte följer lagen. Men vi blir snarare en medspelare än en motspelare. Jag har alltid försökt skapa kundnytta och driva verksamhet runt kunden”, säger Jan Carlzon till tidningen.

ANNONS
ANNONS

Han konstaterar att det är ett uppenbart problem hos vissa flygbolag med försenade flyg och att inte alla lever upp till EU:s lagstiftning på området, ”och då blir det krångligt för kunden”, säger han.

”Vi kan hjälpa dem ta fram alternativ ersättning som gör att kunden får mer i värde, men som också blir kommersiellt bra. Flygbolagen sparar administrationskostnader och arbetet kan ge en bra kundrelation”, fortsätter Jan Carlzon, som berättar att han länge satsat pengar i startup-bolag inom techbranschen – han tror att avkastningen kan bli god särskilt i den här verksamheten, som handlar om att hjälpa flygkunder som drabbas av förseningar, förklarar han i Di-artikeln.