83-årige näringslivsnestorn tar bladet från munnen i stor intervju.

Expressen träffar Mr Volvo, som han fortfarande kallas, och samtalet kommer inte oväntat in på hur han ser på Volvo i dag.

”De har slaktat hela Volvo. Det finns bara en sak kvar och det är Volvo lastvagnar (dotterföretag till AB Volvo). Jag grundade det bolaget, ett år efter att jag börjat. Visste du det? Det tog tio år, sedan blev det vinst. I dag är det världens näst största tillverkare av tunga lastvagnar. Det är jag ganska stolt över. Det är det enda som kvar efter slakten”, säger PG, som lämnat Stockholm och numera står skriven i Storbritannien.

Tillsammans med sin unga kärlek Lee Welton Croll, 45, och parets treåriga dotter Barrett går flytten snart vidare till Toronto i Kanada.

Men åter till Volvo, som han ledde i mer än två decennier. Först var han vd, sedan styrelseordförande innan han kuppades bort av styrelsen och sin egen kronprins och dåvarande Volvo-vd:n Sören Gyll under tumultartade former när Gyllenhammar ville slå samman Volvo med franska Renault och Gyll var ansvarig för att ro fusionen i land.

ANNONS
ANNONS

Sammanslagningen stoppades och det var en förlust han aldrig glömmer. Gyllenhammar, som på den var tiden Nordens mäktigaste industriman, säger att han älskade Volvo.

”Det var dramatiskt”, konstaterar PG Gyllenhammar om den där dagen, den 2 december 1993, i Expressen-intervjun.

Det resulterade i att han dumpade hela sitt aktieinnehav i Volvo och lämnade fordonsjätten.

Om Volvo Cars kinesiska ägare Geely har han ingen åsikt, säger han. Däremot var det ett övergrepp, som han ser det, att kineserna fick ta Volvo-namnet.

”Det var helt fel, ett brott”, enligt PG Gyllenhammar, som påpekar att han inte är bitter men däremot heller inte bara lägger saker bakom sig.