Volvo Cars vill inte längre fortsätta pumpa in resurser i halvsyskonet Polestars tveksamma ekonomi och ber nu om ansvarsfrihet.
Volvo och Polestar skiljer sig
Mest läst i kategorin
Lätt krisande halvsvenska elbilstillverkaren Polestar har just nu en tuff tid. Svikande försäljning och en försenad lansering av nya modeller har skapat en minst sagt knackig ekonomi i bolaget.
Polestar och Volvo Cars (börskurs Volvo Car) är tätt sammanflätade genom att de båda ägs till största delen av kinesiska Geely. Då båda bolagen är noterade i Sverige, har Volvo genom åren fått agera ekonomisk “storebror” till den nu krisande lillasystern.
Stor skuld
Polestar har under åren samlat på sig en stor skuld till Volvo. Bland annat genom att bolagets bilar tillverkas i Volvos fabriker – utan att det utgår någon hyra.
Skulden har under åren vuxit till stora belopp, som i slutet på juni 2023 beräknades vara 18,9 miljarder kronor, enligt en analys från Carup.
Nu vill dock Volvo Cars inte längre ha det ekonomiska ansvaret för det krisande syskonet.
Volvo ber nu storägaren Zhejiang Geely Holding Group att ta över ansvaret för syskonets framtid, då Volvo själva behöver sina resurser till den egna produktutvecklingen.
Ställningstagandet har mottagits positivt av Zhejiang Geely Holding Group, som nu går in med egna medel för att minska pressen på Volvo.
Senaste nytt
Blir fristående
“Vi kommer helt stå bakom att Polestar agerar som ett fristående märke. Det kommer inte heller att påverka vårt 79-procentiga ägande i Volvo”, säger Geely enligt Automotive News.
Som en del i frigörelsen från Polestar, kommer en större del av Volvos 48 procentiga delägarskap i Polestar nu överföras till Geely.
Bedömare estimerar att Polestar behöver ha ett kapital-tillskott på cirka 12 miljarder kronor för att kunna hålla näsan ovanför vattenytan den närmaste 12 månaderna. Och detta utöver den skuld som bolaget har till Volvo
Börskursen för Polestar har sjunkit md 83 procent sedan börsintroduktionen 2022.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.