Dagens PS

Vodka ska frälsa ketchupjätten

Ketchupjätten satsar på vodka när det går dåligt
Vodka ska fräscha upp ett 40 år gammalt varumärke och dessutom fräscha upp Kraft Heinz affärer, där basvarorna dippat fem kvartal i rad. (Foto: Pressbild Kraft Heinz)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 07 mars 2025Publicerad: 07 mars 2025

Många hade kanske gissat på en Bloody Mary när ketchupjätten rullar ut sin första egna alkoholhaltiga dryck. Vodka är vad det blev i stället.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla kan vara helt borta från marknaden om 10 år varnar erfarna branschtoppen.
Spela klippet

Tidigare toppchefen – därför kan Tesla vara borta om 10 år

04 nov. 2025
ANNONS

Coca-Cola, grundat 1886, slog sig under fjolåret ihop med Jack Daniel´s, startår 1866, och lanserade en färdigblandad grogg, som i Sverige säljs på Systembolaget sedan jul ungefär.

Nu blandar sig en annan veteran i leken. Det är Kraft Heinz, världens femte störta livsmedelskoncern med anor från 1869.

Koncernen, mest känd för sin ketchup, lanserar i likhet med Coca-Cola nu sin första alkoholhaltiga produkt.

Behöver boostas av vodka

Crystal Light Vodka seltzers handlar det om. Tanken är att drycken inte bara ska spetsa struparna och fredagskvällarna, utan även koncernens intäkter i en tid då dess varumärken inom basmat kämpar i motvind, skriver WSJ.

Vodka-uppfriskaren kommer att finnas på hyllorna i utvalda stormarknader i nordöstra USA under mars och ska – om allt faller väl ut – lanseras bredare under 2026.

Satsningen kommer när Kraft Heinz har problem i försäljningen av basvaror som lunchlådor, makaroner, ost och majonnäs.

Fem kvartal i rad har koncernen rapporterat sjunkande försäljning, möjligen en förklaring till att de – i likhet med många andra i samma situation – tar till flaskan.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

27 okt. 2025

PR och priskampanjer

Förra månaden förklarade livsmedelsjätten att man ska öka marknadsföringen och se över sin prispolitik för att om möjligt öka försäljningen.

”Det är saker som inte kan göras över en natt. Det krävs en enorm massa arbete”, slog Kraft Heinz vd Carls Abrams-Rivera fast i en intervju nyligen.

Vodkastuket på Crystal Light är ett sätt att fräscha upp ett mer än 40 år gammalt varumärke och nå nya, yngre konsumenter.

Koncernens chefer säger att de fastnade för idén efter att ha sett hur konsumenter redan blandar Crystal Light med sprit själva.

”Om du kollar sociala medier och rapporter därifrån, ser du sånt som ”Åh, jag har en påse Crystal Light i min handväska och tar den till baren”, säger Cory Sexson, en av koncernens vice vd:ar entusiastiskt.

”Ett bra alternativ”

Med få kalorier och låg alkoholhalt är det här ”ett bra alternativ för Gen Z och andra som vill minska sin alkoholkonsumtion”, säger Karl Heinz chefer, möjligen med korsade fingrar bakom ryggen.

2021 rullade Kraft Heinz ut ett vitt vin i begränsad upplaga, med senapsfrön, och 2023 skapade man en cocktail tillsammans med ett företag inom mousserande viner, då smaksatt med gurka.

ANNONS

Inget av det blev, möjligen förutsägbart, någon succé men nu tror ketchupjätten Kraft Heinz på sin vodkasatsning.

Annars, för att återvända dit, hade väl Bloody Mary kunnat vara ett alternativ.

Kopplingen till ketchup är ju näraliggande – och ett företag som gör sina första försök med senapsfrön och gurka som smaksättare, hade väl inte behövt tveka inför salt, peppar, tabasco, worcestershiresås, pressad citron och selleri?

Ketchupeffekten – inte den du trodde. Dagens PS

Coca-Cola – nu som grogg på burk. Dagens PS

Livsmedelssektorn varnas – upp till dubbla matpriser. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS