Den kinesiska elbilstillverkaren BYD producerar bilar snabbare än de kan sälja dem. Överproduktionen leder till att hundratusentals bilar nu står osålda och företagets ekonomiska situation ifrågasätts.
Oro för kinesisk krasch – hundratusentals elbilar osålda


Mest läst i kategorin
BYD har enligt uppgifter en massiv överproduktion av elbilar. Företaget har nu börjat minska sin produktion för att försäljningen ska hinna ikapp, skriver tyska NTV.
Enligt uppgifter från dataleverantören Marklines som tidningen Handelsblatt tagit del av, ska BYD ha närmare 340 000 osålda bilar på lager i maj. Siffror från den kinesiska bilhandlarföreningen visar även att återförsäljare har lager för försäljning under ett helt kvartal.
Läs även:
BYD:s ras i Sverige – Hedin drar sig ur direkt. Dagens PS
I Shangdongprovinsen ska också närmare 20 BYD-filialer ha stängt den senaste tiden enligt kinesisk media.
Snabb expansion – men hård konkurrens
Anledningen till den stora orderstocken uppges vara BYDs kraftiga expansion de senaste åren.
Företaget ökade sin försäljning till 4,3 miljoner fordon förra året. Därmed gick företaget om Tesla som världens största tillverkare av elbilar.
Försäljningsmålet för i år är nästan 30 procent högre på 5,5 miljoner enheter. BYD är dock långt ifrån målet. Medan den kinesiska elbilsmarknaden växte med cirka 45 procent under första kvartalet, kunde BYD bara öka försäljningen med drygt fem procent.
Den kinesiska marknaden är också hårt konkurrensutsatt. Många små tillverkare tillkommer och vill slåss om kakan. Flera bedömare tror att flera av de här mindre konkurrenterna kommer slås ut. Nyheterna om BYDs överproduktion får även många att oroa sig för de större producenterna.
BYD leder en ond cirkel
BYDs problem får även konsekvenser för övriga branschen när man nu sänker priserna rejält för att få snurr på lagren.
Den billigaste modellen kostar nu under motsvarande 7000 euro. Konkurrenter kallar prisdumpningen för en “ond cirkel” där andra följer efter med rabatter. Så kallade “nollmilsbilar” säljs till begagnade bilhandlare. Detta minskar lönsamheten och försämrar till slut läget för hela branschen.
Missa inte:
Kinas billiga elbilar oroar kineserna själva. Realtid
Förra månaden kallade regeringen cheferna för Kinas största biltillverkare till Peking
och krävde ett slut på metoderna.
Nästa Evergrande?
Hur mycket BYD nu kommer att slå av på sin produktionstakt återstår att se. Enligt Reuters har bolaget bromsat produktionen vid flera fabriker. Företaget har också minskat arbetsskift och stoppat driftsättningen av nya produktionslinjer.
Det återstår att se om BYD drar ner produktionen för att blidka Beijing eller av ekonomisk nödvändighet. Även om bolaget, till skillnad från många konkurrenter, inte har röda siffror finns det en oro för att skulderna är större än som syns på papperet.
Läs även:
Försäljningsrekord för BYD – slog till och med Tesla. Realtid
Wei Jianjun, chef för Great Wall Motor Company, sa nyligen i en intervju att det finns en “bilindustrins Evergrande” i Kina. Han nämnde dock inga namn.
Evergrande var Kinas största fastighetsbolag, som kollapsade för fyra år sedan under en skuldbörda motsvarande mer än 200 miljarder euro.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.