Dagens PS

Jamie Dimon: ”Lågkonjunkturen kan bli en orkan"

Jamie Dimon
Jamie Dimon, vd på JP Morgan Chase, menar att vi står inför en lågkonjunktur. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 08 dec. 2022Publicerad: 08 dec. 2022

JP Morgon Chase vd Jamie Dimon skådar in i framtiden och tror att den ekonomiska lågkonjunkturen blir dramatisk. Kriget i Ukraina och annan geopolitik kommer att avgöra tror han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När CNBC intervjuar ett antal stora vd:ar för börsnoterade bolag så är osäkerheten om den ekonomiska framtiden stor. Flera av dem förutspår en lågkonjunktur, men hur djup den blir och när den slår till vet ingen.

Inflationen, räntorna, kriget i Ukraina, Kinas roll i energipolitiken, oljepriset och fortsatta flaskhalsar i ekonomin. Det är bara några av de faktorer som påverkar om det blir ett ras och hur djupt det blir.

Jamie Dimon, vd på JP Morgan Chase, säger till CNBC att det statliga stödet under coronapandemin fyllde konsumenternas plånböcker och fick många att spendera. Men inflation och räntehöjningar ”urholkar allt”. Den stigande räntan medför stora risker för näringslivet, säger Dimon till CNBC.

Dimon förutspår möjlig “orkan”

”När du blickar framåt kan de här faktorerna mycket väl få ekonomin att spåra ur och orsaka en liten eller djup lågkonjunktur”, säger Dimon. “Det kan vara en orkan. Vi vet helt enkelt inte.”

General Motors vd Mary Barra räknar också med motgångar nästa år, men är inte alls säker på att det är en lågkonjunktur bolaget står inför. Även Scott Kirby, vd på United Airlines, tycker att hans bolag än så länge klarar sig mycket bra.

Han säger att alla kommentarer i nyhetsflödet tyder på att sämre tider är på väg. Men om han inte följde nyheterna ”skulle ordet lågkonjunktur inte finnas i mitt ordförråd”.

”Du kan bara inte se det i våra data”, säger han till CNBC.

Däremot upplever både Barra och Kirby att störda leveranskedjor respektive höga bränslepriser påverkar deras bolag.

Lågkonjunktur syns inte hos flygbolag

Möjligen är det för att General Motors och United Airlines säljer sina produkter till personer med relativt goda inkomster som de ännu inte märker av någon lågkonjunktur. Det segmentet av kunder brukar inte vara de först drabbade.

ANNONS

Walmart-vd:n Doug Mc Millon tycker däremot att tecknen hopar sig, och menar att räntehöjningarna från Federal Reserve kommer att behöva fortsätta för att pressa ned inflationen.

”Vi har en del kunder som är mer budgetmedvetna och som har fått hantera ett högt inflationstryck nu i månader”, säger McMillon.

Walmart har sett att problemen med personalbrist har börjat avta eftersom de har höjt lönerna, men det är fortfarande svårt att få tag på kassapersonal.

Även fraktbolaget Union PacificShipping saktar in och märker tydligt av att konsumtionen minskar. Färre paketförsändelser når sina mottagare och vd:n Lance Fritz tror att inflationen redan sätter så mycket press på konsumenterna att räntehöjningarna kan få situationen att slå över till deras nackdel.

Läs också:

Wall Street redo för lågkonjunktur

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]