Dagens PS

Toyotas elbil kom sist i test - rasar mot resultatet

Toyota rasar över utfall i test
När Toyota inte ville vara med i den norska räckviddstesten, hyrde arrangörerna ett exemplar av den populära Toyota Bz4X. Nu rasar Toyota mot resultatet. (Foto: Unsplash).
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 feb. 2024Publicerad: 04 feb. 2024

Toyota kom sist i den norska motororganisationen NAFs årliga räckviddstest av elbilar. Nu rasar biltillverkaren mot resultatet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att testa några av marknadens mest populära elbilars verkliga räckvidd i vinterförhållanden, anordnar norska motororganisationen NAF och tidningen Motor.no en årlig test av hur stor procent av den uppgivna räckvidden som bilarna förlorar när kylan biter i.

Testet utförs på enklaste sätt. Bilarna körs på samma väg under samma förhållanden tills batteriet är slut och de stannar.

Kinesiska nykomlingen HiPhi Z blev oväntat testets stora vinnare. (Foto: WikiCommons/User 3204)

Årets vinnare blev helt oväntat den nya kinesiska bilen HiPhi Z, som nådde hela 94,1 procent av sin uppgivna räckvidd.

Svarte Petter i testet visade sig bli Toyota, som efter förra årets dåliga resultat, inte ville delta igen.

Hyrde in bil

För att ändå få med Toyota i testet, hyrde NAF en Toyota bZ4X och lät den sedan delta i testet på samma villkor som de övriga.

Resultatet blev tyvärr en upprepning av förra årets fiasko. En sistaplacering med ett räckviddstapp på hela 31,8 procent.

ANNONS

Nu rasar Toyota över resultatet.

Testarrangörerna ville gärna ha med den mycket populära bilen Toyota bZ4X i testet mot Toyotas vilja, och hyrde istället in ett exemplar. (Foto: Toyota)

“Testet genomfördes utan Toyotas inblandning med en välanvänd Toyota bZ4X hyrbil, registrerad i mars 2023, som redan har kört över 33 000 kilometer. Vi anser att det inte är rättvist att jämföra nya och begagnade bilar i samma test”, säger Toyota i ett uttalande till NAF.

ANNONS

Senaste nytt

Ställer motfrågor

Tidningen Motor.nu, som är delarrangör, har tagit till sig av kritiken, men vill istället för att stryka Toyotan ur resultatet, få information om hur stort tapp Toyota anser skulle vara rimligt efter hyrbilens uppgivna körda mil.

Detta för att kunna räkna om resultatet med hänsyn till Toyotas svar. Toyota har dock inte svarat på tidningens frågor.

Läs mer:

Om Toyota bZ4X här (Dagens PS)

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS