USA:s största järnvägsbolag, Union Pacific, kan bli ännu större. Bolaget kan komma att förvärva rivalen Norfolk Southern i vad som kan bli en historiskt stor affär inom järnvägen.
Historisk järnvägsdeal ritar om kartan


Mest läst i kategorin
Union Pacific, grundat 1862, som är USA:s största järnvägsbolag har planer på att förvärva konkurrenten Norfolk Southern, enligt Bloomberg.
Affären ska vara långt framskriden och ska kunna vara färdig redan nu under den kommande veckan. Även om detaljer kan ändras på vägen.
Läs även:
Världens dyraste järnväg – 2,6 miljarder per kilometer. Dagens PS
Union Pacific, grundat redan 1862, är den enskilt största järnvägsaktören i USA. Det är också en av två bolag som har transkontinentala förbindelser. Det andra är BNSF Railway.
Bolaget har i dag ett marknadsvärde på omkring 135 miljarder dollar. Det är ungefär dubbelt så mycket som Norfolk Southern på 64 miljarder. Går affären igenom kan det bli den största i järnvägshistorien.
Järnvägsbolagen assar på under Trump
Sammanslagningar av bolag inom järnväg är, historiskt sett, svåra att få till i USA. Detta beror på den omfattande regulatoriska apparaten som finns i sektorn.
Men det har spekulerats i att bolagen kan komma att pass på under Trump-administrationen. De hoppas att den har en mer tillåtande attityd till sammanslagningar.
“Vi har gjort en hel del hemläxa för att ta oss till den här platsen”, sa Union Pacific vd Jim Vena till analytiker efter att dealen presenterats.
Den tidigare största sammanslagningen, och därmed största affären i järnvägshistorien, var när Warren Buffets Berkshire Hathaway förvärvade BNSF Railway i en deal värd 44 miljarder dollar 2010.
Skulle transformera järnvägskartan
Även om utsikterna för ett godkännande av affärer ser bättre ut under rådande klimat är den ännu inte i hamn.
Missa inte:
Rysk järnväg på väg att spåra ur. Dagens PS
En sammanslagning av de två bolagen skulle förändra hela den amerikanska järnvägskartan. Union Pacifics västra järnvägsnät skulle då slås samman med Norfolk Southerns östra nät.
Ett godkänt avtal skulle också sätta större press på de konkurrerande järnvägsbolagen. Enligt branschtidningen Trains.com är det troligt att konkurrenter som BNSF Railway, Canadian National och Canadian Pacific Kansas City skulle vädja till myndigheten Surface Transportation Board. De skulle göra detta för att få eftergifter och balansera potentiella konkurrensproblem.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.