Dagens PS

H&M lägger ned Karl-Johan Perssons satsning

"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan.
"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan. (Foto: Christine Olsson/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 21 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

För drygt sex år sedan lanserade H&M det nya varumärket Afound under dåvarande vd Karl-Johan Perssons ledning. Nu meddelar modejätten i ett pressmeddelande att satsningen helt läggs ned.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I januari 2018 berättade H&M (börskurs H&M) för första gången om den nya satsningen Afound.

“Ser stor potential”

“Afound blir en marknadsplats för attraktiva erbjudanden från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken, såväl externa som koncernens egna. De första butikerna och en digital marknadsplats öppnas först i Sverige”, skrev H&M i sin rapport för första kvartalet då.

Förhoppningarna på satsningen var stora.

“Vi ser en stor potential för Afound och ser fram emot att introducera marknadsplatsen och fysiska butiker i Sverige 2018”, sa Afounds managing director Fredrik Svartling vid tillfället.

Senare på våren öppnades den första butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm.

ANNONS

Senaste nytt

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
PS Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

26 okt. 2025
Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

15 okt. 2025

Karl-Johan Persson: “Mycket lyckat mottagande”

Initiativet att starta Afound togs under nuvarande ordföranden Karl-Johan Perssons tid på vd-posten.

H&M-arvtagaren beskrev i sitt vd-ord för första halvåret 2018 starten på Afound-satsningen som “mycket lyckad”:

ANNONS

“För två veckor sedan lanserade vi vårt senaste varumärke – Afound – en innovativ marknadsplats i Sverige med hundratals speciellt utvalda mode- och livsstilsvarumärken med varor till fyndpriser. Mottagandet har varit mycket lyckat i både butik och online”, löd Karl-Johan Perssons ord då.

Men sedan dess verkar satsningen ha gått trögare liksom hela modejättens börskurs som stått i princip still sedan dess. Och i dag kom alltså beskedet om att Afound helt läggs ned.

“Vi ser inte tillräcklig efterfrågan”, skriver H&M i pressmeddelandet och berättar att varumärket avvecklas senare i höst.

Läs mer:

Analytikern: H&M kan kursdubblas. Dagens PS

Här går det bra för H&M. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier, bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för Dagens PS artikelserie Veckans börsprofil.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier, bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för Dagens PS artikelserie Veckans börsprofil.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS