Avanzas ordförande Sven Hagströmer anser att teknikhaveriet hos nätmäklaren och banken är ”oacceptabelt”.
Hagströmer om teknikkaoset: ”Jävligt jobbigt”


Under natten mot tisdagen till en bra bit in på morgonen krånglade tekniken igen hos Avanza.
Flera kunder som loggade vittnade om att de plötsligt hade noll kronor på kontot och i Aftonbladet berättade en kvinna att hela hennes arv från mamma var borta, vilket Dagens PS uppmärksammade.
Kvinnan är sjukpensionär och var märkbart upprörd och deklarerade att hon tänker flytta sina besparingar från Avanza.
Läs mer: ”Arvet borta” – nu byter Avanza-kund bank DagensPS
Läs också: Tekniskt haveri hos Avanza – ”pengarna borta” DagensPS
Hagströmer om teknikkollapsen: “Får inte hända”
Nu var det inte så att saldot var tomt, det var tekniken som ånyo hade krackelerat och spelade nätbankens kunder ett spratt, förklarade vd:n Gustaf Unger.
Samtidigt stängde Avanza möjligheten i handeln att lägga ordrar.
Efter kaoset säger Sven Hagström, börsnoterade Avanzas ordförande, till Placera att det som hänt ”inte får hända”.
Han vill inte skylla ifrån sig, säger han, men hävdar att problemet ”ligger hos en underleverantör”.
Samtidigt är det Avanza som har det yttersta ansvaret att allt fungerar, och på den punkten är finanstoppen Sven Hagströmer bestämd.
Senaste nytt
Avanza utesluter inte kompensation till kunder
Han uppger att arbetet med att få alla pusselbitar på plats i it-miljön pågått i flera år.
”Det är jävligt jobbigt eftersom vi har lagt ner så mycket resurser på det här. Men samtidigt kommer molnresanatt eliminera en del potentiella felkällor”, lovar han i Placera-intervjun.
Han förklarar också att individuella diskussioner sker med drabbade kunder om eventuella kompensationer.
På frågan hur det kommer sig att Avanza återkommande har teknikproblem, svarar Hagströmer:
”Ja, jag önskar att det fanns någon typ av röd tråd. Det är inte samma sak varje gång, vilket nästan hade varit bättre.”
Aktien studsade upp i går – “jättekonstig reaktion”
Sven Hagströmer berättar på Placera att situationen ändå är bättre nu än 2023 och hänför det till att det skett en rekordstor ”uppgradering” av personalen och att åtta av elva personer i ledningsgruppen är nya.
Bakgrunden till det är ”väldigt många skäl”, säger han på frågan om det är kopplat till it-strulet.
Avanza har, uppger Hagströmer, 2,2 miljoner kunder och bolagets aktie steg på tisdagen med 2,5 procent trots teknikdebaclet.
Det faktum att aktiekursen gick upp anser Hagströmer är ”en jättekonstig reaktion”, säger han i artikeln men konstaterar att det inte är första gången kursen stiger ”när det händer sån här skit”.
Läs vidare: Granskning: Avanzas egna fonder ingen succé för spararna DagensPS

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.











