Dagens PS

Stukat Electrolux slopar utdelningen – igen

Electrolux
Electrolux vd Jonas Samuelson har av förståeliga skäl svårt att glädjas åt resultatrapporten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 02 feb. 2024Publicerad: 02 feb. 2024

Vitvarujätten Electrolux vinstvarnade i början av januari, vilket då fick aktien att falla med 5 procent. Nu har bolaget släppt sin resultatrapport, det är inga vackra siffror.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På helåret halveras rörelseresultatet för Electrolux (Electrolux börskurs), exklusiva engångsposter, till 414 miljoner kronor.

2022 uppgick rörelseresultatet till 831 miljoner kronor.

Bolaget har fått se den organiska försäljningen falla med 0,8 procent under fjärde kvartalet 2023. Både prisbilden och lägre volymer har bidragit till detta.

Electrolux varnade för svagt resultat

Under Q4 gjorde Electrolux, som gick ut med en vinstvarning 5 januari i år inför rapportsläppet, ett minus på 3 215 miljoner kronor i rörelseresultatet, det motsvarar en marginal på minus 9,0 procent.

Rörelseresultatet exklusive engångsposter blev minus 724 miljoner kronor under perioden.

Totalt hamnade periodens resultat på minus med drygt 4,1 miljarder kronor, vilket är dubbelt så dåligt som under motsvarande sista kvartal 2022.

Resultatet per aktie var minus 15,23 kronor, vilket kan jämföras med ett resultat på minus 7,12 kronor per aktie samma tid föregående år.

ANNONS

I marknadsutsikterna förväntar sig vitvarubjässen att utvecklingen på flera marknaderna blir “neutral” framöver.

Aktieägarna snuvade på utdelning igen

Någon utdelning blir det heller inte, enligt styrelsens förslag, på de svaga Electrolux-siffrorna. Även förra året drog bolaget in utdelningen till aktieägarna.

“Det är verkligen en besvikelse att de avsevärda kostnadsbesparingarna som vi har genomfört i Nordamerika inte får genomslag på nedersta raden i resultaträkningen”, kommenterar Jonas Samuelson, vd och koncernchef, den nu aktuella resultatrapporten.

“2023 visade sig vara ännu ett utmanande år. Hög inflation, stigande räntor och geopolitiska spänningar fortsatte att tynga konsumentsentimentet, som förblev svagt på våra huvudmarknader”, konstaterar han.

Läs mer här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS