Sämst igen när kunderna sätter betyg på lån och sparande i ny undersökning.

I oktober presenterade Svenskt Kvalitetsindex, SKI, årets undersökning av kundnöjdheten i bankbranschen. I dag, måndag, offentliggör SKI vad kunderna anser om bankernas specifika produkter: bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Di refererar resultaten och konstaterar att mycket påminner om SKI:s bredare undersökning som kom i oktober, bland annat att storbankerna har mindre nöjda kunder än branschgenomsnittet. Undantaget från regeln är Handelsbanken, som har mer nöjda kunder än branschgenomsnittet när det gäller lån och sparande, skriver tidningen och förklarar att Handelsbanken fortsätter gå mot strömmen bland storbankerna i frågan om kundnöjdhet.

SKI tycker sig dock se att storbankerna blivit bättre på digitala tjänster och service, även det fysiska bemötandet med personliga kontakter ökar, vilket gör att de traditionella aktörerna ”stärker sin position”, heter det.

ANNONS
ANNONS

Nordea behåller emellertid sin sistaplats i sällskapet, sämstbetyg igen alltså, ”men till tröst för Nordea visar årets undersökning en ökad kundnöjdhet i samtliga fyra kategorier – i tre av kategorierna är det visserligen en marginell ökning, medan nöjdheten stiger rejält inom fastighetslån till företag”, skriver Di.

Handelsbanken får också bättre betyg av kunderna i samtliga kategorier, framgår det, medan det i Swedbanks och SEB:s fall är ”blandad kompott”, som Di uttrycker det i artikeln.

I övrigt har Avanza för nionde året i följd de mest nöjda sparkunderna, Länsförsäkringar Bank toppar bolånelistan, SBAB är bäst på fastighetslån till företag och ICA Banken får bäst betyg i privatlån.