En kvinna från leksand berättar att ”hela arvet” är borta när hon loggar in på Avanza bank och nu kommenterar vd:n för Aftonbladet teknikhaveriet.
”Arvet borta” – nu byter Avanza-kund bank


Under natten och morgonen har nätmäklaren och banken Avanza på nytt haft teknikproblem, vilka rapporterats in till Downdetector.
Aftonbladet var först ut att berätta om Avanzas teknikstrul och i likhet med flera andra tidningar uppger kunder som loggar in att deras pengar är borta från nätbankens konton.
”Hela arvet är ju borta”, säger Lena från Leksand till AB.
Ärvt sina pengar hos Avanza från mamma
Hon är sjukpensionär och har ärvt pengarna av sin mamma. Hon förklarar att besparingarna varit hennes ”trygghet” och att hon nu tänker byta bank så fort pengarna kommer tillbaka till kontot.
Enligt Avanza stämmer det inte att pengarna försvunnit från några kunder, det är bara deras saldon som visar fel.
Det försäkrar vd:n Gustaf Unger, som också intervjuas i Aftonbladet.
Han tycker att det är ”jättetråkigt” att kundernas saldon står på noll, även om det inte är så i verkligheten.
”Vi håller på att felsöka och försöker lösa det så snabbt som möjligt.”
Senaste nytt
Vd:n: “Vill att kunderna ska vara nöjda”
I artikeln säger han att han tror sig veta vad som hänt, men det är inget han vill gå in på i detalj.
Han tycker det är tråkigt att kunderna är oroliga.
”Så vill vi inte att det ska upplevas. Vi vill att alla våra kunder ska vara så nöjda som möjligt”, säger Unger till AB.
Drabbade Lena, som lider av ångest, känner att den triggat i gång igen på grund av det tekniska debaclet hos Avanza, och särskilt när hon ser att pengarna är borta, även om det nu inte är så i praktiken, enligt nätbankens vd.
Inte ett ord om haveriet på hemsidan
Hon säger att det som hänt inte är något hon ”behöver”, hon har svårt att hantera det och tänker därför lämna Avanza så fort kontot återställts.
Det är fortfarande så att Avanza inte med ett ord nämner något om nattens och morgonens pågående teknikhaveri på sin hemsida. Däremot uppges kunder som loggar in i appen få information om krånglet.
Strax efter klockan 9 ska kundernas saldon vara återställda, däremot går det fortfarande inte att lägga ordrar, enligt uppgift.
Läs även: Granskning: Avanzas egna fonder ingen succé för spararna DagensPS

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.











