Dagens PS

”Arvet borta” – nu byter Avanza-kund bank

Avanza
Drabbad kund hos Avanza hotar nu med att byta bank. "Hela arvet är borta", berättar hon i Aftonbladet. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 09 dec. 2025Publicerad: 09 dec. 2025

En kvinna från leksand berättar att ”hela arvet” är borta när hon loggar in på Avanza bank och nu kommenterar vd:n för Aftonbladet teknikhaveriet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

"Vilka pengar ska du investera om det inte finns några jobb?"

07 dec. 2025
ANNONS

Under natten och morgonen har nätmäklaren och banken Avanza på nytt haft teknikproblem, vilka rapporterats in till Downdetector.

Aftonbladet var först ut att berätta om Avanzas teknikstrul och i likhet med flera andra tidningar uppger kunder som loggar in att deras pengar är borta från nätbankens konton. 

”Hela arvet är ju borta”, säger Lena från Leksand till AB.

Ärvt sina pengar hos Avanza från mamma

Hon är sjukpensionär och har ärvt pengarna av sin mamma. Hon förklarar att besparingarna varit hennes ”trygghet” och att hon nu tänker byta bank så fort pengarna kommer tillbaka till kontot.

Enligt Avanza stämmer det inte att pengarna försvunnit från några kunder, det är bara deras saldon som visar fel.

Det försäkrar vd:n Gustaf Unger, som också intervjuas i Aftonbladet.

Han tycker att det är ”jättetråkigt” att kundernas saldon står på noll, även om det inte är så i verkligheten.

Vi håller på att felsöka och försöker lösa det så snabbt som möjligt.”

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Vd:n: “Vill att kunderna ska vara nöjda”

I artikeln säger han att han tror sig veta vad som hänt, men det är inget han vill gå in på i detalj.

Han tycker det är tråkigt att kunderna är oroliga.

”Så vill vi inte att det ska upplevas. Vi vill att alla våra kunder ska vara så nöjda som möjligt”, säger Unger till AB.

Drabbade Lena, som lider av ångest, känner att den triggat i gång igen på grund av det tekniska debaclet hos Avanza, och särskilt när hon ser att pengarna är borta, även om det nu inte är så i praktiken, enligt nätbankens vd.

Inte ett ord om haveriet på hemsidan

Hon säger att det som hänt inte är något hon ”behöver”, hon har svårt att hantera det och tänker därför lämna Avanza så fort kontot återställts.

Det är fortfarande så att Avanza inte med ett ord nämner något om nattens och morgonens pågående teknikhaveri på sin hemsida. Däremot uppges kunder som loggar in i appen få information om krånglet.

Strax efter klockan 9 ska kundernas saldon vara återställda, däremot går det fortfarande inte att lägga ordrar, enligt uppgift.

ANNONS

Läs även: Granskning: Avanzas egna fonder ingen succé för spararna DagensPS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS