I dag regerar gnidighens prinsar med sina fläsknackar. I pjäsen med den tidsenligt vispiga titeln: ”Ungefär lika med” av Jonas Hassen Kehmir på Dramaten fångas Nutidens demoner in i svansen.

Pjäsens styrka är dess virvlande tempo och de ideliga buklandningarna i tidsandans fallgropar.

Kehmiri skriver i Strindbergs anda. Fast han är mera vemodigt eftertänksam.

Jonas Hassen Kehmiri kan sina motivs molekyler och scenens fylls av ett  gäng roterande  bedragare och skälmar. Många av pjäsens personer dubblerar sig. En dubbelhet är genomgående. Allt kan vändas till tvärtom. Parallella strömmar i vår tids kulörer.

Och alltid den Magiske Mammon i högsätet. 

ANNONS
ANNONS

Visst finns det personer i pjäsen som vill  vara tidstypiskt ”schyssta” och genomsyras av ekologiska energier och politiskt korrekthet. Pjäsen är ett vittnesbörd om året 2014 ända in i  märgen. Med en tankfull och eftersinnande ton skildras tidsandas  atomer med briljans.

Allt startar i en lång utläggning om ekonomins vindlingar framfört med  artonhundratalets sävliga exakthet. Sedan snurrar pjäsen vidare mot nutidens neonsvindel. Skall man nämna någon särskilt i ensemblen är  det märkligt nog en  amatörs inhoppare. Bianca Kronlöf är den rytmiskt virtuosa rappbruden mitt i de svarta skuggorna. 

Missa inte Khemiris skoningslösa trollspegel! 

Du kommer säkert att se  dig själv skymta därinne! Magnifikt!!!