Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling har provkört Porsches stora elbil en sommarvecka i augusti. Det blir en krock mellan varumärkets själ, Viggos drömmar och en bättre verklighet.
Viggo testar Porsche Macan - en elbil...


Mest läst i kategorin
Drive in med reality check
Vi rullar in på McDonald’s drive in. Killen i kassan jublar först när han ser en fet Porsche, men blir sedan besviken när det visar sig vara en elbil. Han hade hellre sett en bensinare. Frågan är varför man ska köpa en dyr tysk el-SUV när kineserna erbjuder nästan samma sak för halva priset. Svaret stavas fåfänga. Människans viktigaste drivkraft.

Senaste nytt
Varför Porsche fungerar i Sverige
Vi vill bli sedda och beundrade. Det blir man med en Porsche. Märket funkar fint i Sverige – inte lika vräkigt som Ferrari, men betydligt coolare än Volvo. Och ja, det är inte en Tesla som styrs av världens mest uppblåsta ego. Porsche är en tysk framgångssaga, kort och gott.
Drömmen kontra dagishämtningen
Alla män som köper Porsche drömmer förstås om att sitta i en öppen sportbil med en snygg tjej i passagerarsätet. Men så finns verkligheten: familjeliv, dagishämtningar och körningar till återvinningen. Därför finns Macan. Den är kompromissen mellan dröm och vardag.

Radiobil på Gröna Lund
Hur är den då att köra jämfört med en riktig sportbil? Svar: som en radiobil på Gröna Lund. Tryck på gasen och den sticker iväg som en galning. (Tyvärr finns inte en-pedals-körning än, men det kommer säkert snart.) Med cruise-kontrollen kan man nästan släppa ratten helt, men då blir bilen sur och börjar pipa. EU kräver dessutom att den varnar varje gång du kör för fort. Så det gör man förstås aldrig i en Porsche…
Acceleration för vuxna pojkar
Bästa grejen? Accelerationen. Turbo-versionen klarar 0–100 på 3,3 sekunder. Män under 25 borde förbjudas att ens titta på den här bilen. Fast det behöver de inte – de har ändå inte råd.
Komfort utan morr
Komforten är förstås suverän och frånvaron av motorljud gör att man kan prata eller lyssna på podcast i lugn och ro. Just detta får mig att tvivla lite på varumärket Porsche. För mig är Porsche något som morrar, som är lite farligt. Inte en familjebil till sommarstugan. Macan blir därför en kompromiss mellan manliga drömmar och det riktiga livet. En vecka med bilen är alldeles för kort. Men också alldeles underbar.

Fakta Porsche Macan
Macan Turbo toppar 260 km/h och levererar 470 kW – alltså 639 hästar. Batteriet på 100 kWh laddas från 10 till 80 procent på drygt 20 minuter. Samma tid som det tar att beställa och dricka en dubbel espresso på Autobahn. Räckvidden? Upp till 613 kilometer enligt WLTP.
Design med el-stuk
Utsidan är evolution snarare än revolution. Lågt nosparti, upp till 22-tumsfälgar och en bakdel som ser ut som en PT på gymmet. Porsches flyline är intakt och ramlösa dörrar ger coupékänsla. Kort sagt: den ser ut som en Porsche, inte en hushållsmaskin.

Kupé för både business och familj
Invändigt möts man av en blandning av digitalt och analogt. Tre skärmar kan beställas, inklusive en för passageraren. Head-up-displayen visar navigation i augmented reality – lite som Pokémon Go för vuxna. Bagageutrymmet har vuxit till 540 liter bak och 84 liter fram. Dra husvagn? Inga problem, maxvikten är två ton.
Elbilen som vill vara sportbil
Porsche har jobbat hårt på körupplevelsen. Fyrhjulsdrift är standard, bakaxelstyrning finns som tillval och luftfjädringen gör att du kan växla mellan bekväm långresa och attackläge på kurvig alpsluttning.
Prislappen – ja, den är Porsche
Macan 4 startar på 980 000 kronor, medan Macan Turbo kliver över 1,3 miljoner. Allt byggs i Leipzig med klimatneutral stämpel, vilket känns bra när du trycker gasen i mattan och ser räckvidden krypa nedåt.
Perfect Weekend Guide: Porsche Macan
– Pris: från 980 000 kr (Macan 4), från 1,31 miljoner kr (Macan Turbo)
– Räckvidd: upp till 613 km (Macan 4)
– 0–100 km/h: 5,2 sek (Macan 4), 3,3 sek (Macan Turbo)
– Laddning: 10–80 procent på ca 21 minuter vid snabbladdare

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.