Dagens PS

Så tog en chokladbit från Dubai världen med storm

Choklad från Dubai
Krämig, knaprig och lyxig? (Foto: Daniel Niemann/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 05 maj 2025Publicerad: 05 maj 2025

Den beskrivs som krämig, knaprig, lyxig och nästan omöjlig att få tag på. Dubai-chokladen har tagit världen med storm och orsakat allt från pistagebrist till köer på Lidl.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började som en enkel idé i ett sötsug: en chokladkaka fylld med pistagekräm, tahini och knafeh – ett traditionellt Mellanösternbakverk med frasiga nudelliknande trådar. 

Bakom idén står Sarah Hamouda, brittisk-egyptisk grundare av FIX Dessert Chocolatier i Dubai, som skapade chokladen 2022 för att stilla sina egna gravidcravings.

Resultatet? En chokladkaka som heter Can’t Get Knafeh Of It, lika dekadent som namnet antyder.

Choklad från Dubai
Chokladen är fylld med pistagekräm, tahini och knafeh (Foto: Ionenlaser, CC BY 4.0/Wikimedia Commons)

TikTok-explosion och global hajp

Det verkliga genomslaget kom ett år senare, när TikTok-profilen Maria Vehera lade upp en video där hon provsmakar chokladen i sin bil. 

Pistagekrämen rinner ut och knafehen knastrar – en scen som visade sig bli perfekt TikTok-foder. 

Videon fick över 125 miljoner visningar och världen fick ett nytt begär: Dubai chocolate.

Sedan dess har den lyxiga chokladbomben blivit ett fenomen. Den säljer slut på minuter och har inspirerat kopior från både chokladmakare och jättar som Lindt.

ANNONS

Läs även: Priset förändrar chokladen: Kan vi leva utan kakao? Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Endast i Dubai – men finns överallt ändå

Originalet säljs förvisso bara i Förenade Arabemiraten. Varje dag mellan klockan 14 och 17 släpps en begränsad upplaga på matleveransappen Deliveroo. De 500 chokladkakorna tar slut i ett nafs.

Det har dock inte hindrat andra från att haka på trenden. Numera finns versioner av Dubai-chokladen i allt från Istanbuls godisbutiker till Sveriges Lidl-butiker. 

“Det är den perfekta kombinationen av smak, textur, lyx och nostalgi”, säger Nabil Chehab till BBC. Han jobbar på det brittisk-libanesiska chokladhuset Maison Samadi, som var först i London med sin egen tolkning av Dubai-chokladen.

Lyx, crunch och barndomsminnen

Men varför funkar det så bra? Enligt den turkiska matskribenten Aylin Öney Tan handlar det om känslan – både i munnen och på skärmen.

“Den mjuka pistagekrämen är inte bara god, den ser bra ut. Och crunch-effekten från knafehn gör den oemotståndlig, särskilt på sociala medier”, säger hon.

Experter pekar också på att själva namnet hjälper. Dubai förknippas med lyx, gulddetaljer och överdåd. Lägg till nostalgiska smaker från Mellanöstern och du har ett vinnande recept.

ANNONS

Smuggelsnask och ransonering

Succén har gått så långt att folk numera smugglar chokladkakorna över gränser. Senast i januari i år rapporterade SvD om en kvinna som togs i tullen med 90 kg Dubai-choklad. Hon stoppades när hon försökte ta in de 460 Dubai-kakorna i Tyskland och väntas nu behöva betala flera hundra euro i tullavgift. 

Därtill har vissa butiker börjat ransonera försäljningen medan andra talar om pistagebrist. 

FIX håller dock fast vid sin strategi: Can’t Get Knafeh Of It ska förbli exklusiv. Och kanske är det just det som är tricket. Begränsad tillgång + viral spridning = global galenskap.

Eller som Nabil Chehab uttrycker det:

“It was born to be a champion”. 

Läs också:

Bly och andra tungmetaller i svensk choklad: “Värre i ekologisk”. News55

Marabou krymper chokladen – till samma pris? Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS