Något har hänt i Europas luftrum när det kommer till att resa och billiga biljetter. Det är som om hela kontinenten bytt kalender utan att meddela flygbolagen. Söndagen är inte längre en mysig återhämtningsdag med långkok och tvätt – den är Europas nya rusningstrafik. Och tisdagar, som en gång var affärsflygets dyraste dag, är nu plötsligt lika attraktiva för prutkungar som loppisar i Småland.
Vårt sätt att resa förändras – så hittar billiga biljetter


Mest läst i kategorin
Det här är mer än en trend. Det är en tyst revolution i hur vi reser – och den får direkta konsekvenser för prislappen på våra biljetter, rapporterar utmärkta Flygtorget.
Helgen tar över – och priserna följer efter
Eurocontrols senaste siffror visar att söndagen är den mest trafikerade dagen i Europa. Det betyder en sak: dynamiska prissystemen går på högvarv. När fler slåss om platserna blir biljetterna dyra som saffran i december.
På flera populära rutter – till exempel Malaga, London och Nice – kostar en söndagsbiljett i snitt runt femton till tjugo procent mer än samma resa på en tisdag enligt Hopper och OAG.
OAG (tidigare “Official Airline Guide”) är världens mest använda databas för flygscheman, kapacitet, avgångar och ankomster.
Hopper är en kanadensisk-amerikansk reseapp som analyserar miljarder biljettpriser per dag.
“Och det är inte för att flygbolagen blivit snåla”, säger en analytiker på OAG. “Det är för att resenärerna själva flyttat sina liv till helgen.”

Senaste nytt
Hybridveckan pressar ned tisdagens pris
Det är här magin – eller matematiken – inträffar. När färre tar tjänsteresan på tisdagar faller priserna. Lufthansa och Amadeus konstaterar samma sak: tisdagar och onsdagar är de nya lågprisdagarna.
“Det är nästan som att flyga före pandemin igen – bara lugnare och billigare”, säger en Lufthansa-källa.
Det handlar inte bara om priset på själva biljetten. Lägre beläggning innebär färre överfulla kabiner, mindre bagagekaos och större chans att få plats för den där tunga weekend-väskan som smugit sig över åtta kilos-gränsen.
SAS rullar ut Musks höghastighetswifi
SAS har inlett installationen av ett nytt satellitbaserat wifi-system i hela sin flygplansflotta – med start på Stavanger Sola.
Den nya flygrytmen – livsstilsresor i centrum
Eurocontrol talar om en “omritning av veckoprofilen”. Det är en diplomatisk omskrivning för något ganska enkelt: vi har slutat flyga med jobbet och börjat flyga med livet.
Leisure-resenären har tagit över systemet. Det är den som vill åka torsdag kväll och komma hem söndag kväll som driver upp efterfrågan – och därmed priset.
Det gör att flygbolag lägger mer kapacitet på helgen och mindre på affärsdagarna. Men det förändrar också hur vi som resenärer kan tänka.
Så hittar du flygets nya fyndläge
Om helgen är det nya överprisade Stureplan – då är tisdagar och onsdagar flygets motsvarighet till en hemlig kvarterskrog i Hammarbyhöjden: billigare, lugnare och betydligt mer charmig.
Här är de stora fynden enligt OAG och Hopper:
• Flyg tisdag morgon – i snitt fjorton procent billigare i Europa.
• Flyg hem onsdag kväll – ofta samma pris som en lågprislördag.
• Undvik söndag – den är dyrare än måndag på de flesta kortdistansrutter.
• Torsdagar är nya “mini-måndagen” och stiger snabbast i pris.
Fyra nya linjer – men fortsatt motvind för flyget i Sverige
Fyra nya flyglinjer lanseras i Sverige, men branschen fortsätter att möta stora utmaningar och motvind under 2025.

Framtiden: mer logik, mer kaos – och fler fynd
Trenden fortsätter 2026. Weekendresandet växer, affärsflyget planar ut, och flygbolagen styr om scheman och priser efter våra nya vanor. För den som jagar fynd är det utmärkt. För den som absolut måste hem söndag kväll är det… mindre utmärkt.
Men sanningen är att Europas flygtrafik blivit mer mänsklig. Den dansar inte längre efter styrelsemötens pipa – utan efter våra verkliga liv.
Och prisbilden följer med.
Vill du läsa mer om trender och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Airbnb-gästen som aldrig flyttar – och fenomenet som nu når Sverige och Svenskarna rasar mot nya reseavgifter – nu kan EU ändra reglerna.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












