Köpenhamn har redan snott åt sig förstaplatsen som världens bästa och mest levnadsvärda stad och toppat listorna över lyckligaste invånare, renaste kanaler och mest välvaxade cykelbanor. Nu vill danskarna även bli bäst i världen på att ta emot turister – utan att dränkas av dem.
Världens bästa stad sprider sitt system för att tygla massturismen


Mest läst i kategorin
Därför lanserar de DestinationPay, ett globalt system som låter städer belöna besökare för att bete sig som hyggliga gäster snarare än packade helgkrigare.

Så funkar modellen som ska rädda storstädernas nerver
DestinationPay bygger vidare på CopenPay, Köpenhamns egen succémodell där turister får kulturella upplevelser i utbyte mot goda gärningar. Plocka skräp i kanalerna, välj cykeln framför taxin, eller upptäck staden utan att skrika efter färgglada shots – och du får biljetter, rabatter och hederstiteln volonturist. En win-win: staden hålls ren, turisterna går hem med bättre samvete än baksmälla.
Efter två år och över trettio tusen deltagare är köerna av städer som vill kopiera konceptet långa. Wonderful Copenhagen, stadens officiella turistorganisation, trycker nu på startknappen för DestinationPay – en global plattform där alla från Berlin till Normandie kan anpassa och rulla ut sin egen version.
Följ med Perfect Weekends redaktör till Köpenhamn bortom turistfällorna
Nu kan du som läser Dagens PS Perfect Weekend följa med vår redaktör Viggo Cavling på en specialgjord weekendresa till Kødbyen och Vesterbro – roliga

Senaste nytt
Berlin först ut – såklart
Berlin, alltid redo för en kulturell revolution, blir först att lansera BerlinPay. Här vill man ta CopenPay-modellen och göra den till något som känns lika mycket Kreuzberg som Köpenhamn: grönt, kreativt och med en gnutta anarki. Det är inte svårt att föreställa sig att berlinarna snart står i kö för att plocka skräp i Landwehrkanalen i utbyte mot fri entré till Berghain (okej, kanske inte just den dörren).
Tåg, rabatt och franskt förnuft
Även Normandie är på tåget – bokstavligen. Där ger museer och attraktioner redan tio procent rabatt till besökare som anländer med tåg eller buss. CopenPay-idén passar deras klimatambitioner som handen i den stickade normandiska ullhandsken. Att döma av entusiasmen från turistchefen Michael Dodds kan man vänta sig en fransk version av DestinationPay innan sommaren är över.
Svensk pionjär på Wall Street – hela vägen från Dalarna
I en exklusiv intervju med Viggo Cavling för Perfect Weekend berättar finansmannen och Wall Street-profilen Håkan Guldkula
Från souvenirshopping till global upplevelseekonomi
DestinationPay är inte ännu ett charmigt pilotprojekt som fastnar i kommunala Excelark. Det här är, om man får tro Köpenhamn, ett skifte i hur turism ska förstås. Pengar räcker inte längre; dagens globetrotter vill lämna ett positivt avtryck, inte bara ett kvitto från Tivoli. EU-kommissionären för hållbar turism applåderar idén och kallar den ”en ny upplevelseekonomi”.
När global turism närmar sig en och åtta miljarder resor om året behövs nya sätt att hålla städer levbara. Köpenhamn väljer inte att stänga dörren eller införa turistskatt – de väljer att be sina gäster om hjälp. Det är onekligen modigt. Och smart.

En mjuk turbo på megatrenden: meningsfull turism
Sju av tio deltagare i CopenPay uppger att de faktiskt ändrat sina vanor när de kommit hem. Det är inte illa för ett projekt som startade som ett sommarpilot 2024. Kan Köpenhamns modell bli världens nya standard för hållbar turism? Det återstår att se. Men att den mest levnadsvärda staden nu också vill uppfostra världens turister utan att låta som en vikarie på högstadiet – det är värt att applådera.
Och vem vet. Kanske är det så det börjar: med en cykeltur, en skräpplockning och en stad som vägrar bli ett nytt Barcelona.
Källa: Wonderful Copenhagen / DestinationPay
Läs även: Världens bästa länder att pensionera sig i 2026

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












