Superjumbon var tänkt att bli amerikanernas svar på europeiskt flygövermod. Ett dubbeldäckat monster som skulle slå Airbus på tid, logistik och patriotism. I stället blev McDonnell Douglas MD-12 ett av flyghistoriens mest påkostade luftslott.
Superjumbon som skulle knäcka Airbus – men aldrig lyfte


Mest läst i kategorin
Ett flygplan fött ur prestige
När Airbus i början av 1990-talet började tala öppet om ett nytt jätteflygplan var budskapet tydligt: världen behövde något större än Boeing 747. Resultatet blev Airbus A380, superjumbon med två genomgående passagerardäck och plats för över 500 resenärer.
Men i USA satt McDonnell Douglas inte med armarna i kors. Tvärtom. Redan 1992 presenterade bolaget MD-12 – ett nästan lika stort flygplan, men med tydlig ambition att slå Airbus på hemmaplan. Budskapet var mellan raderna: Europa kan rita flygplan. Vi kan bygga dem snabbare.

Senaste nytt
Fyra versioner, noll verklighet
MD-12 var planerad i fyra varianter: Stretch, High Capacity, Long Range och – för den som verkligen ville tänja på ingenjörsgränserna – en tvåmotorig version. Basmodellen skulle ta 511 passagerare i enkelklass och ha en räckvidd på drygt 13 000 kilometer.
Leveransstarten var satt till 1997. Airbus skulle då fortfarande hålla på med prototyper. På pappret såg det ut som en knock.
Mindre jätte, större chans
Den verkliga styrkan låg dock inte i siffrorna utan i storleken. MD-12 var kompaktare än A380. Det låter som en detalj, men är i flygbranschen skillnaden mellan lönsamhet och huvudvärk. A380 krävde ombyggda terminaler, bredare taxibanor och specialanpassade gater. MD-12 var dimensionerad för att passa där Boeing 747 redan gick.
För flygbolag hade det inneburit färre investeringar och snabbare beslut. För amerikanska bolag dessutom ett bekvämt argument på styrelsemötena: köp amerikanskt.

Ett projekt utan pengar
Problemet var bara att McDonnell Douglas inte hade råd. Redan vid presentationen var bolaget finansiellt pressat. När samarbetspartnern Taiwan Aerospace hoppade av fanns det inget kapital kvar för utveckling. Inga beställningar kom in. MD-12 blev kvar som illustrationer, modeller och drömmar.
Flyganalytiker var obarmhärtiga. De menade att MD-12 aldrig var tänkt att flyga. Projektet sågs snarare som ett sätt att höja värdet inför en försäljning. Fem år senare gick McDonnell Douglas upp i Boeing i en affär värd omkring 13 miljarder dollar.
Ett spår i skuggan
MD-12 byggdes aldrig. Men helt försvann den inte. Vingdesign och aerodynamiska lösningar sägs ha påverkat senare Boeing-projekt. Ett eko av ett flygplan som kunde ha förändrat branschen – men som i stället blev ett varnande exempel.
Superjumbon som skulle knäcka Airbus lyfte aldrig. Och ibland är det just de flygplanen som säger mest om flygindustrin.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Skulle din familj kunna bo kvar om du skulle avlida? En livförsäkring är en självklarhet för alla som har någon som är beroende av ens inkomst. JustInCase livförsäkring gäller dygnet runt, i hela världen. Du ska kunna leva livet fullt ut, utan att behöva kompromissa med tryggheten.










