Terminalskam på Gardermoen – trots nya skyltar går norrmännen vilse

På Oslos huvudflygplats finns två zoner: den gröna för alla med biometriskt pass och den röda för specialfall som nödpass och identitetskriser. Men trots enkel logik verkar många ignorera både färg, form och sunt förnuft. Foto: Pressbild
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 03 juni 2025Publicerad: 02 juni 2025

Oslos flygplats Gardermoen har byggt ut, satt upp nya skyltar, rullat ut självgående passkontroller och tränat personal. Ändå: norrmännen går fel. Igen. Och igen. Och igen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sommaren är här, terminalen är redo, e-gates står öppna som framtidens portaler. Allt du behöver är ett EU-pass, lite självdisciplin och att kunna följa ett grönt ljus. Men nej. Resenärerna chansar. De går mot rött. De tittar på skylten, funderar lite – och svänger in i exakt fel korridor.

Där står en vakt. Orubblig. Med väst, hörsnäcka och en blick som kan smälta aluminium. Personen säger inte mycket – det behövs inte. En höjning av ögonbrynet räcker för att resenären ska vända om med rodnad över kinden och mumla något om att “det såg rätt ut”.

På Oslos huvudflygplats finns två zoner: den gröna för alla med biometriskt pass och
den röda för specialfall som nödpass och identitetskriser. Foto: Pressbild

Grönt betyder go – men ändå går det snett

På Oslos huvudflygplats finns två zoner: den gröna för alla med biometriskt pass och den röda för specialfall som nödpass och identitetskriser. Men trots enkel logik verkar många ignorera både färg, form och sunt förnuft.

Skyltarna är designade enligt internationell standard. Storbritannien gör så här. EU också. Kommunikationschefen Monica Iren Fasting på Oslo Lufthavn försäkrar att vägvisningen är tydlig och bekant för alla som rest någon gång de senaste 20 åren. Ändå hamnar resenärer på avvägar som om terminalen vore en labyrint från Fångarna på fortet.

För den som lyckas hitta rätt på Gardermoen väntar en snabb och smidig process. Placera passet i läsaren, stirra rakt in i kameran, blinka inte – och vips är du på andra sidan. Det är som magi. Om man nu inte redan har hamnat i fel korridor och blivit stoppad av vakten.

Läs även: Oroliga amerikaner avbokar resor till Europa

Läs även: Donald Trump-effekten: Allt fler svenskar bojkottar amerikanska varor och resor

ANNONS
Resenärer ser skylten, tvekar, överanalyserar och gör sedan det värsta möjliga: de väljer på känsla. Foto: Pressbild
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Ett ögonblicks tvekande – och du är förlorad

Problemet verkar vara psykologiskt. Resenärer ser skylten, tvekar, överanalyserar och gör sedan det värsta möjliga: de väljer på känsla. Istället för att lita på färgkodning eller pilar följer de instinkten – som i just detta fall nästan alltid leder fel.

Och så är vi tillbaka där vi började. Med ännu en person som fått göra en U-sväng mitt i avgångshallen, stirrandes ner i marken, medan en familj bakom suckar och en barista i närheten skakar på huvudet. Under tiden står vakten tyst och stirrar framåt, redo för nästa klant.

Detta är alltså Oslo Gardermoen sommaren 2025: en högmodern flygplats där människan förlorar mot skylten, gång på gång.

Så överlever du Oslo Gardermoen utan att gå vilse:

  1. Grönt är ditt bästa livsbeslut: Har du ett biometriskt pass? Följ grönt.
  2. Rött betyder “nej, verkligen inte där”
  3. ID-kort är inte pass. Nej, inte ens ett norskt super-ID
  4. Skyltarna ljuger inte – även om du tror det
  5. Titta på vakten. Om hen tittar tillbaka – vänd. Nu.
Foto: Pressbild

Så funkar e-gate på Oslo Gardermoen

ANNONS

Vem får använda e-gate?
Alla passagerare över 12 år med ett giltigt biometriskt pass från EU, EES eller Schweiz. Du behöver inga speciella förkunskaper – bara ett någorlunda neutralt ansiktsuttryck.

Hur går det till?
Placera passet i läsaren, vänta på instruktion, titta in i kameran. Systemet matchar foto och data automatiskt. Om allt stämmer öppnas grinden och du är igenom på under 20 sekunder.

Vad händer om det blir fel?
Om tekniken inte känner igen dig (solglasögon, keps, nervsammanbrott) skickas du automatiskt till manuell kontroll. Det betyder röd zon – och ibland en liten skämskö.

Kan man resa med ID-kort?
Endast inom EU/EES och Schweiz – och då måste det vara ett godkänt nationellt ID-kort med resefunktion. Körkort gäller inte, varken i Norge eller resten av världen.

Vad händer om man går fel?
Du blir stoppad av säkerhetsvakt. Eller ännu värre: du får göra om hela momentet – framför alla andra. Tips: följ den gröna skylten. Den ljuger inte.

Läs även: Kan obegränsade resor bli flygbolagets räddning?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS