Wifi ombord skulle bli ett tekniksprång för regionalflyget. Istället blev det radiostörningar, flygplanskrångel – och en oväntad paus för Elon Musks satellitimperium.
Piloter fick störningar: United drar ur sladden för Musks Wifi


Mest läst i kategorin
United Airlines har tillfälligt stängt ner Starlink-uppkopplingen ombord på ett tjugotal av sina Embraer E175-plan efter att piloter rapporterat störningar i radiokommunikationen med flygledare. Problemen började kort efter installationen av Starlinks satellitbaserade WiFi, som drivs av SpaceX.

Musk möter verkligheten – i 35 000 fots höjd
Enligt The Wall Street Journal, som först rapporterade om händelsen, har störningarna ännu inte bedömts som ett säkerhetsproblem. Men i en bransch där marginalerna är små och säkerhetskraven extrema, räcker det med “statisk brus” för att väcka oro.
I ett uttalande till The Points Guy, säger United Airlines:
”Starlink är nu installerat på cirka två dussin regionalflygplan. United och Starlink arbetar tillsammans för att åtgärda ett fåtal rapporter om statisk störning under drift av WiFi-systemet – något som är relativt vanligt med nya system. Vi förväntar oss att tjänsten snart är tillbaka.”
Men att teknik från Elon Musks bolag påverkar piloternas kommunikation med marken är en berättelse som landar illa i ett USA där flygsäkerheten redan prövats hårt.
En flygbransch på skakig mark
Under det senaste året har amerikanskt flyg skakats av en rad incidenter: pilotbrist, Boeing-debakel, och infrastrukturproblem i kontrolltornen. Det sista branschen behöver är att WiFi-antenner orsakar störningar i cockpit.
Starlink har gjort stora framsteg när det gäller satellitbaserad uppkoppling – från fjällstugor till fartyg på världshaven. Men det är skillnad på att streama Netflix i Alaska och att flyga en passagerarjet över Chicago.
Och det är kanske just detta som sätter fingret på en större fråga: Hur mycket ska ett samhälle förlita sig på en och samma entreprenör?

Nu ska han ägna mer tid åt Tesla och förhoppningsvis även Starlink. (Foto: Alex Brandon/AP-TT)
En man, många kablar
Elon Musk är idag central för både rymdresor, elbilar, satellitkommunikation och även en hel del geopolitik. USA:s rymdprogram är beroende av SpaceX. Miljontals hushåll i glesbygd surfar via Starlink. Och nu även – åtminstone tillfälligt – vissa passagerare i luften.
Men när hans system bokstavligen börjar störa flygtrafiken? Då reser sig ögonbryn även bland de mest teknikoptimistiska.
United och Starlink jobbar nu på en lösning. Men frågan kvarstår: är vi redo att ge vår luftfartsinfrastruktur till samma man som twittrar i versaler och bråkar med presidentkandidater.

Perfect Weekend Guide: Så funkar WiFi på flygplan
Hur fungerar WiFi i luften?
Flygplan kan erbjuda internetuppkoppling via två huvudsakliga metoder: markbaserade stationer (ATG – Air-To-Ground) som fungerar på låg höjd, eller via satellitkommunikation (ofta från geostationära satelliter eller lågflygande satelliter som Starlink). Satellitlösningar är vanligast på längre rutter och ger bättre täckning över hav och glesbygd.
Är det snabbt?
Det beror på tekniken, trafiken och bolaget. Tidigare generationer var långsamma och ostabila, men nya system som Viasat, Inmarsat och Starlink lovar hastigheter på upp till 100 Mbit/s – ibland mer. Men allt beror på hur många passagerare som surfar samtidigt.
Kostar det pengar?
Ja, oftast. Men vissa flygbolag erbjuder gratis surf i begränsad omfattning, exempelvis för chattappar eller för lojalitetsmedlemmar.

Flygbolag i Norden med WiFi ombord
SAS – WiFi finns på nästan alla Airbus A320neo samt långdistansplan. Gratis i vissa bokningsklasser, annars mot avgift.
Norwegian – Erbjuder gratis WiFi på många kortdistansflyg inom Europa. Premiumversion tillgänglig mot avgift.
Finnair – Har WiFi på de flesta långdistansflygplan och moderna Airbus A350. Tjänsten är oftast avgiftsbelagd.
Icelandair – WiFi finns ombord på nästan hela flottan. Erbjuds mot betalning, men ofta till kampanjpris.
PLAY Airlines – Har ännu inte WiFi men planerar att installera det på nya flygplan.
BRA – Begränsad WiFi-täckning på inrikesflyg. Fokus ligger på kortare rutter utan full service.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.