Bromma flygplats är inte längre för vanligt folk. Med reguljärtrafiken på väg bort är det i dag bara privatjet som lyfter och landar på Stockholms citynära flygplats. Trots detta regeringen vägrar fatta beslut om en nedläggning. Kanske för att de själva gillar att flyga från Bromma…
Nu kan bara de rikaste lyfta från Bromma


Mest läst i kategorin
Ett av bolagen som nyttjar Bromma är Fly velox, som flyger allt från affärsmän och artister till fångar och personer med skyddad identitet. Det handlar om exklusiva, ofta korta flygningar – i folkmun kallade att “ta en kråka”, ett uttryck myntat av författaren Marcus Dunberg.
“Det kan vara företagare, artister, fotbollsspelare eller andra som vill undvika terminaler, köer och passkontroller”, säger Asir Dolbiani, key account manager och pilot på Fly velox till Mitti.
Läs även: Svenska turister varnas: böter på flyget till Turkiet
Exklusivt – men brokigt klientel
Fly velox har två plan stationerade på Bromma: ett turbojet och ett propellerplan. Bokningarna varierar – från affärsresor till ambulanstransporter och kriminalvårdens förflyttningar.
“Ja, vi flyger fångar. Även utsatta ungdomar och personer med hemlig identitet”, säger Dolbiani.
Passagerarna landar ofta mitt i staden med en smidighet som Arlanda inte kan matcha. Just därför vill många kunder absolut inte byta flygplats.
“När en affärsman i London ringer är han väldigt tydlig: ‘Jag vill ha Bromma, inte Arlanda’. Den sista resan in till city är avgörande”, säger Dolbiani.
Läs även: Ryanairs aktie flyger högt – kan göra O’Leary 100 miljoner rikare

Senaste nytt
BRA lämnade Bromma – SAS tog över
Tidigare var det flygbolaget BRA som dominerade Brommas reguljärtrafik. Men efter två företagsrekonstruktioner omvandlades bolaget till en underleverantör åt SAS. I dag flyger BRA endast från Arlanda – och Bromma står tomt, bortsett från privatjet och ambulansflyg.
“Efter att BRA försvann blev det ännu mer tryck. Det är många affärsmän som vill in till stan direkt och hellre använder Bromma än Arlanda”, säger Dolbiani.
Bara för den med stor plånbok
Men det kostar. En enkel resa till Köpenhamn går loss på 90 000 kronor. Andra prisexempel: Göteborg 80 000 kronor, Malmö 85 000 kronor. För tur och retur blir det några tusenlappar extra.
“Den första reaktionen kan vara ‘Oj, det här var dyrt’, men när man slår ut det på ett företag och får tillbaka momsen så är det inte så farligt”, säger Dolbiani.
Det är också en fråga om frihet. Fly velox flyger exakt när kunden vill.
“Vill någon lyfta 07.21 – då lyfter vi 07.21.”

Högtryck i juni
Juni är redan fullbokad. Fly velox har dagar med fyra till fem flygningar. Högsäsongen är i full gång. Och bolaget går med vinst, enligt Dolbiani.
“Det är väldigt kostnadseffektivt för den som behöver flexibilitet”, säger han.
Men framtiden är osäker. Bromma flygplats är föremål för politisk dragkamp. Reguljärtrafiken har flyttats till Arlanda och många tror att det bara är en tidsfråga innan flygplatsen stängs helt.
Fly velox planerar för det – men hoppas på det motsatta.
Trots att detta kostar många miljoner för svenska skattebetalare vägrar regeringen fatta beslut om en nedläggning av Bromma flygplats. Enligt infrastrukturminister Andreas Carlson blir det inget besked under nuvarande mandatperiod. Kanske beror det på att flygplatsen fortfarande används för VIP-resor med statsråd och kungafamiljen.

Så är det att flyga privatjet – eller “ta en kråka”
- Begreppet “ta en kråka” används av författaren Marcus Dunberg för att beskriva en kort, snabb och exklusiv flygresa med privatjet.
- Du slipper terminaler, köer och säkerhetskontroller. I stället går du via privat lounge rakt in i planet.
- Planet väntar på dig – inte tvärtom. Du väljer själv avgångstid och kan ofta landa nära slutdestinationen.
- Kostnaden gäller hela planet, inte per person. En inrikesresa kostar ofta 80 000 till 100 000 kronor.
- Fly velox erbjuder fasta priser, t.ex. Stockholm–Köpenhamn 90 000 kr.
- Vanliga kunder: företagsledare, artister, fotbollsspelare – men också kriminalvård och ambulanstransporter.
- Högsäsong är sommar och helger. Vissa dagar gör planen fyra–fem flygningar.
- Privatflyg kritiseras för höga koldioxidutsläpp men efterfrågan ökar.
Källor: Fly velox, Marcus Dunberg, Swedavia, Air Charter Service
Fotnot: Det finns fortfarande viss reguljärtrafik på Bromma, bland annat flygningar med NyxAir till Ängelholm. Men trafiken är kraftigt reducerad jämfört med tidigare år.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.