Dagens PS

När Thailand upptäcktes av SAS

Den gemensamma satsningen syntes tydligt på Thais flygplan under de första 17 åren. SAS så välkända typsnitt kopierades och skrevs längs med flyplanskroppen på precis samma sätt som på SAS flygplan. (Foto: Thai Airways)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

Redan 1960 anade SAS att Thailand hade potential. Därför stod bolaget som 30 procentig medgrundare när landets första internationella flygbolag bildades.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När de Thailändska myndigheterna i slutet på 1950-talet ville göra landet mer lättåtkomligt för turister, beslutades att försöka starta ett nytt flygbolag med inriktning på utlandet, som komplement till Thai Airways Company, som endast flög inrikes.

Utveckling österut

Skandinaviska SAS blev nyfikna på landet långt bort i öst och stod dessutom i uppstarten av sina turistflygningar, varför Thailand kändes som ett attraktivt mål att försöka utveckla.

Thai International

Känns typsnittet igen? Stämmer – det är samma som SAS använt i alla år. (Foto: Thai Airways)

1960 så startades sålunda Thai International som ett joint venture mellan Thai Airways Company och SAS, där SAS stod för en 30%-ig ägarandel.

Under det första året startades flyglinjer till nio Asiatiska destinationer med Bankok som utgångspunkt.

ANNONS

Senaste nytt

SAS investerade med kunskap

SAS del i samarbetet var att hjälpa igång det nya bolaget så fort som möjligt.

ANNONS

Deras marknadsföringserfarenhet, träning av kabinpersonal och övrig nyttig kunskap som krävdes, skulle SAS var behjälpliga med.

Thai International

En tidig Caravelle målad i det nya bolagets logotype och text. (Foto: Thai Airways)

I början bistod SAS med alla piloter och teknisk personal. Man byggde upp skolor med personal från SAS med målet att utbilda och sedan successivt fasa in thailändare på de behövliga befattningarna i det nya bolaget.

Samma typsnitt och layout

Den gemensamma satsningen syntes tydligt på Thais flygplan under de första 17 åren.

SAS så välkända typsnitt kopierades och skrevs längs med flyplanskroppen på precis samma sätt som på SAS flygplan.

Det stiliserade Nordiska vikingaskeppet blev också kvar men modifierades till ett mer traditionellt Thailändsk drakskepp och målades sedan på flygplanskroppen under flygbolagstexten.

Lånade från SAS

ANNONS

En annan orsak till att loggorna och layouten gjordes så lika på flygplanen, var att de skulle vara lätta att återställa.

Den första generationen Thai-plan plockades nämligen direkt från SAS flotta och skulle något gå snett, skulle det inte vara jordens arbetsinsats att måla om planen.

Thai International

Biljetterna till Thai International och SAS var lika till både typsnitt och layout. (Foto: Thai International)

Målet var att så fort som möjligt göra Thai International till ett eget bolag som på egna meriter och kunskaper skulle kunna lösgöra sig från SAS som stå på egna ben.

Thai International

En av Thais Boeing 747 målad i den gamla “originalmålningen”, så kallad retro livery. (Foto: Thai Airways)

Efter 17 år, så köpte så slutligen den Thailändska regeringen ut SAS sista ägarandel ur det gemensamma bolaget.

Thai Airways blev nu ett helt självständigt och Thai-ägt bolag och har sedan dess vuxit till en av de stora spelarna på resemarknaden.

Läs också:

ANNONS

Kungen av Siam besöker Stockholm

Asien står inför brist på Hi-Tech-kompetens

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS