Mellanöstern bygger tre “Heathrow” – och Sverige hakar på

Istanbuls nya huvudterminal som öppnade 2018. (Foto: AP)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Samtidigt som Europa bråkar om starttider, bullergränser och nya köer på Heathrow, bygger Mellanöstern tre helt nya supernav – lika stora som tre Heathrow – i raketfart. Dubai, Istanbul och Riyadh växer i sådan takt att svenskarnas resvanor redan håller på att ritas om. Ska du långt, eller bara vill ha en helg med sol, shopping och kaviar i kabinen, är det nu Mellanöstern som styr kartan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS
Dubai International Airport, ett av världens största nav. (Foto: AP)

Svenskarna reser som om pandemin aldrig hänt

Det är tydligt: svenskarna flyger mer, längre och snabbare tillbaka än nästan något annat land i Europa. Semesterlängtan har blivit en folkrörelse och arbetslivet är numera digitalt nog för att en långhelg i en annan tidszon inte längre skapar panik i Teams.

Men medan Sverige fortfarande försöker lösa logistiken på Arlanda – ett evigt projekt som känns som att renovera en tunnelbanestation utan att stänga den – händer något mycket större söderut. Mellanöstern har tagit över allt som har med långresande att göra.

Svensk pionjär på Wall Street – hela vägen från Dalarna

I en exklusiv intervju med Viggo Cavling för Perfect Weekend berättar finansmannen och Wall Street-profilen Håkan Guldkula allt.

Resenärer på väg genom avgångshallen i Istanbul Airport. (Foto: AP)
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

Tre nya supernav – större än Europas kombinerat

Financial Times beskriver utvecklingen som “tre Heathrows av tillväxt”. Dubai växlar upp från dagens drygt 100 miljoner resenärer till en planerad kapacitet på över 200 miljoner – och ett helt nytt flygplatsområde som ska kunna hantera 260 miljoner passagerare årligen.

Istanbul, som redan öppnat sin nya jätteterminal och bytt ut Atatürk mot något som liknar en blandning av Barkarby outlet och en Bond-skurks högkvarter, siktar på exakt samma nivå.

ANNONS

Och Riyadh? De bygger från noll, men tänker inte stanna där. Kronprinsen vill ha en global hub, och det får han.

Vy över det massiva bagagesystemet i Dubai International. (Foto: AP)

“Svarta hålet som suger in efterfrågan”

Paul Griffiths, vd för Dubai Airports, uttrycker det med en ärlighet som bara kommer från en man som har vunnit: “Vi kommer att vara det svarta hålet som suger in efterfrågan i hela regionen.”

Det låter som en Marvel-film, men han har statistiken på sin sida.

Läs även: Mordskandalen skaver – men Saudiarabien drömmer om gigantisk turistboom

Resenärer på väg genom avgångshallen i Istanbul Airport. (Foto: AP)

Istanbul – den oväntade vinnaren

“Vårt läge är vår superkraft”, säger Istanbul Airports vd Selahattin Bilgen. Flygplatsen ligger mitt i triangeln Europa–Asien–Afrika, och det räcker långt – särskilt när europeiska bolag inte längre flyger över Ryssland och därför tappar tid på allt från Tokyo till Shanghai.

ANNONS

För svenskar betyder detta att Istanbul plötsligt är det mest logiska navet för resor österut – snabbt, stort och förvånansvärt smidigt.

Riyadh Air – uppstickaren som ritar om kartan

Samtidigt har Saudiarabien bestämt sig för att sluta vara transitland och bli destination. Riyadh Air lanserades med ett internt premiärflyg från London, öppnar för allmänheten vid jul och har en hyperambitiös plan: 100 destinationer på fem år, 182 nya flygplan och ett explicit uppdrag att bygga ett globalt nav.

Tony Douglas, vd, är tydlig: det är “oacceptabelt” att resenärer från Tokyo, Shanghai och USA måste mellanlanda i Dubai eller Doha för att nå Riyadh.

Saudi vill in i matchen – och de tänker inte vänta på att någon ska skicka inbjudan.

Flygplan taxar för start i den intensiva trafiken på Dubais flygplats. (Foto: AP)

När mellanlandningen blir själva weekendresan

Förr var mellanlandning lika lockande som att vika tvätt. Nu är det nästan höjdpunkten: lounger som ser ut som designhotell, kabiner med privata sviter och servering som får SAS Plus att framstå som kioskmat.

Business class i Mellanöstern är inte längre lyx – det är marknadsföring.

ANNONS

Slutsats: Sverige följer pengarna, solen och effektiviteten

Oavsett om vi vill eller inte har Mellanöstern blivit navet för svenskarnas framtida resande. Där Europa bromsar, accelererar Dubai, Istanbul och Riyadh. Och vi följer efter – med handbagaget i högsta hugg och en ny sorts weekend framför oss: snabb, global och bara en mellanlandning bort.

Vill du läsa mer om trender och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Stordalen lägger en miljard på lyxhotell: “Hade fått sparken” och SAS rullar ut Musks höghastighetswifi.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS