Kökaos och visumavgifter får resenärer att välja bort USA

USA – landet där en weekendresa kräver mer papper än en skilsmässa. (Foto: Pixabay)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 24 sep. 2025Publicerad: 24 sep. 2025

USA brukade vara den självklara drömresan. New York på våren, en roadtrip på Route 66 i sommarhettan, eller Thanksgiving-shopping i Chicago. Men 2025 ser kurvorna helt annorlunda ut. Färre utländska turister vill resa till USA. Och nej, det är inte bara för att dollarn kostar som en lägenhet på Södermalm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt USA:s International Trade Administration har antalet internationella ankomster minskat med över 200 000 på bara ett halvår. Räknar man in kanadensare som annars kör över gränsen blir tappet i miljonklassen. Tourism Economics beräknar att USA kommer förlora 8,2 procent av sina internationella gäster i år. Och det gör ont: 12,5 miljarder dollar i förlorade intäkter, enligt World Travel & Tourism Council.

Kanadensarna vänder hem

ANNONS

Det största fallet sker ironiskt nog hos grannen i norr. Kanadensare har i decennier korsat gränsen för billiga spritinköp, hockeymatcher och outletshopping. Nu har trafiken över land minskat med 37 procent. Det är som om vi svenskar plötsligt skulle sluta åka till Ullared.

Förklaringarna är flera. En ny “visa integrity fee” på 250 dollar för icke-waiverländer gör USA-resan dyrare. Lägg till längre köer i passkontrollen, extra säkerhetsförhör och Donald Trump som återvänt till Vita huset. Kombinationen är lika inbjudande som en kebab utan sås.

När din ESTA-kod känns mer spännande än lottonumret. (Foto: Pixabay)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025
Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Vem orkar köa i evighet till USA

Turism är i grunden en känsloprodukt. Om den första upplevelsen är ett irriterat gränsvaktleende i Newark, då spelar det ingen roll att Broadway väntar runt hörnet. Resenärer väljer andra alternativ. Karibien, Mexiko och Europa lockar med samma sol och kultur, men utan att man behöver känna sig som en misstänkt smugglare redan på flygplatsen.

Och det är här USA står inför ett existentiellt problem. Landet har allt – nationalparker som Grand Canyon, städer som aldrig sover och ett nöjesmaskineri som saknar motstycke. Men resenärerna måste vilja komma dit.

Vad kan göras mot höga visumavgifter

ANNONS

Den goda nyheten är att det finns lösningar. Förenkla visumprocesserna. Träna personal i att vara vänlig på riktigt, inte bara i broschyrerna. Lansera kampanjer där man påminner världen om att USA faktiskt är kul.

Och kanske viktigast: satsa på att välkomna de resenärer som fortfarande vill komma. Mexikanska flygankomster ökar, och turister från Asien är fortfarande sugna på amerikanska upplevelser. Om man kan få deras första möte att vara mer “Disneyland” än “Guantanamo light” finns hopp.

En selfie på Manhattan kostar numera 250 dollar extra. (Foto: Pixabay)

En värld utan resor till USA

För svenskar är detta ändå lite befriande. Vi slipper stå i oändliga köer till Empire State Building tillsammans med miljoner andra. Vi kan istället drömma om nya destinationer: Porto, Palermo eller kanske varför inte Rovaniemi där tomten numera driver hotellimperium.

USA kommer alltid att finnas kvar. Men om landet fortsätter på samma bana riskerar man att bli som den där gamla rockstjärnan som fortfarande säljer arenabiljetter – fast bara i hemlandet

Källa: Tourism Economics, World Travel & Tourism Council, U.S. International Trade Administration, Reuters, Washington Post

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS

Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS