Dagens PS

Koh Samui på bristningsgränsen efter White Lotus-hajpen

Four Seasons lockar White Lotus-fans till Koh Samui.
Four Seasons lockar White Lotus-fans till Koh Samui. (Foto: Four Seasons Koh Samui)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 19 maj 2025Publicerad: 19 maj 2025

Efter tredje säsongen av HBO-succén The White Lotus har turismen till den thailändska paradisön Koh Samui exploderat. Men det som för många resenärer är en lyxig tv-dröm håller på att bli ett socialt och miljömässigt mardrömsscenario för lokalbefolkningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Vi har fått nog”, säger Kannapa Pongponrat Chieocha, universitetslektor i hållbar turism vid Mahidol University i Bangkok och uppvuxen på ön.

När Chieocha var barn bodde turisterna hemma hos lokalbefolkningen och åt på små, familjeägda restauranger. I dag domineras ön av exklusiva resorts ägda av utländska investerare.

“Redan innan The White Lotus kände många att det räckte. Nu har situationen förvärrats rejält”, säger hon till Expressen.

“Det här är inte hållbart i längden. Men folk börjar precis vakna upp och inse allvaret.”

Läs även: Följ i White Lotus fotspår på paradisön

Netflix
Här på Sicilien utspelar sig den andra säsongen av HBO-serien “The White Lotus” (Foto: Unsplash).

Tv-turismens baksida

Fenomenet “set-jetting” – att resa till platser man sett på film eller i tv – har blivit en megatrend. Efter första säsongen av The White Lotus, inspelad på Four Seasons på Hawaii, steg bokningarna dit med över 30 procent. Andra säsongen ledde till rusning till Siciliens kuststäder som Taormina och Cefalù.

Liknande exempel finns i Dubrovnik efter Game of Thrones, och i Skellig Michael efter Star Wars: The Last Jedi – platser som alla tampats med följderna av massivt turistantryck utan motsvarande infrastruktur.

ANNONS
137 Pillars Suites & Residences erbjuder gästerna en 360-graders utsikt över Bangkok.
137 Pillars Suites & Residences erbjuder gästerna en 360-graders utsikt över Bangkok. (Foto: 137 Pillars Suites & Residences)

Thailands comeback – lyxigare än någonsin

Thailand har gjort en kraftfull comeback efter pandemin – inte bara som charterparadis utan som premiumdestination. Lyxresor, hälsoresorter och skräddarsydda upplevelser är nu en allt större del av erbjudandet, särskilt på öar som Koh Samui, Phuket och Koh Yao Noi.

Landets turistmyndighet har målmedvetet försökt locka “quality tourists” – det vill säga färre, men rikare resenärer. The White Lotus blev därmed ett perfekt marknadsföringsfönster – men också en väckarklocka.

Läs även: Thailand stänger skattetekniskt kryphål för utländska kapitalvinster

Intresset till Koh Samui är redan på uppgång och lär dra iväg ytterligare.
Intresset till Koh Samui är redan på uppgång och lär dra iväg ytterligare. (Foto: Pixabay)

Fakta: Koh Samui

  • En av Thailands mest populära öar
  • Känd för stränder, kokosnötter och femstjärniga hotell
  • Har tidigare fått kritik för överturism och miljöförstöring
  • Aktuell som inspelningsplats för säsong 3 av The White Lotus

Läs även: De 5 bästa spahotellen för möhippan 2025

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS