Hon är ansvarig för den svenska flygkrisen

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 17 dec. 2025Publicerad: 17 dec. 2025

Svenskt flyg tappar mark i Europa – och gör det på ett sätt som sticker ut negativt i Norden. Den svenska flygkrisen är tydlig i nya siffror från IATA som visar att Sverige halkar efter. Det gäller både konnektivitet, passagerarsiffror och flygets ekonomiska betydelse.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

”Det här är väldigt allvarligt”, säger Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling i ett tv-inslag och pekar ut en person som ansvarig för utvecklingen.

Sedan 2014 är Sverige det enda nordiska landet som backat i flygresande. Med 2014 satt till index hundra ligger Sverige i dag på 92. Under samma period har Polen ökat till 212, Island till 204 och Estland till 178. Danmark ligger på 121, Norge på 106 och Finland på 100.

”Alla andra ökar – utom Sverige”, säger Cavling. ”Vi ligger fortfarande i kapp med pandemins siffror.”

Flygskammen som broms

Enligt Cavling finns en tydlig svensk särart bakom utvecklingen.

”Vi har en gud här i Sverige som heter Greta Thunberg och hon proklamerade flygskam”, säger han.

Han menar att flygskammen fått ett djupare fäste i Sverige än i andra länder.

”Den har satt sig i företag, i offentlig sektor och hos vanliga människor i Stockholms innerstad”, säger Cavling. ”Den påverkar tillgängligheten i landet på ett allvarligt sätt.”

Samtidigt pekar han på att flygskammen inte slagit jämnt.

ANNONS

”Resten av Sverige flyger som vanligt på charter”, säger han. ”Men affärsresandet och vardagsflyget har tagit stryk.”

inrikesflyg-swedavia
BRA är ett inrikesbolag som drabbas av de ändrade resvanorna. Arkivbild. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Inrikesflyget – den stora flaskhalsen

IATA:s rapport pekar särskilt ut inrikesflyget som Sveriges stora svaghet. Sveriges inhemska konnektivitet har rasat till index 64, jämfört med Europas snitt på 108. Danmark ligger på 98, Norge på 84 och Finland på 71 pasted.

”Om man bor ute i landet ska man kunna åka till Stockholm, jobba och åka hem samma dag”, säger Cavling. ”I dag är det ofta omöjligt.”

Han pekar på Gotland och delar av södra Sverige, där trafiken minskat kraftigt och konkurrensen är låg.

”Då åker man inte dit”, säger han. ”Och då minskar produktiviteten ute i landet.”

Flygets roll i ekonomin krymper

Flygets ekonomiska betydelse i Sverige är låg även i ett europeiskt perspektiv. Enligt IATA står luftfarten för tre procent av BNP och tre procent av arbetskraften. Island ligger på 24 procent av BNP och 23 procent av jobben, medan större ekonomier som Spanien, Frankrike och Storbritannien ligger mellan fem och elva procent pasted.

ANNONS

”Det här är märkligt för ett land som Sverige”, säger Cavling. ”Vi är avlånga, exportberoende och beroende av tillgänglighet.”

Sverige står still när andra växer

Antalet länder med direktlinjer till och från Sverige är exakt detsamma i dag som 2015: 49. Samtidigt har Island och Baltikum ökat kraftigt pasted.

”I en tid då flyget kopplas till ekonomiskt momentum står Sverige still”, säger Cavling.

Räcker politiken

Regeringens beslut att avskaffa flygskatten är enligt Cavling ett steg, men långt ifrån tillräckligt.

”Det krävs mycket större åtgärder”, säger han.

Han pekar också på att flyget sällan är en prioriterad valfråga.

ANNONS

”Flyget är ingen valvinnare”, säger Cavling. ”Det gör att det inte händer så mycket, vare sig före eller efter ett val.”

Slutsatsen är tydlig.

”Sverige ligger ensamt i Norden under nivåerna från 2014”, säger Cavling. ”Och det är väldigt allvarligt.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
Boka en drömsemester med Solresor – precis så som du vill ha den

Hos Solresor finns det alltid en resa perfekt för just dig & din drömsemester, oavsett om du vill bo i egen lägenhet, vill njuta av all-inclusive, söker ett paradis för två eller lyxa till det med fem stjärnor.

Boka din nästa semester här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS