Perfect Weekend har läst igenom den hemliga listan på beteenden som får personal på hotell världen över att himla med ögonen.
Hemliga listan: Gästernas värsta ovanor på hotell


Mest läst i kategorin
Barfota fötter i lobbyn, högljudda telefonsamtal vid frukost och ett och annat spontant hångel i poolen – vissa gäster tar verkligen ‘känn dig som hemma’ till nästa nivå.”
Läs även: Så mycket kostar EQT-grundarens lyxhotell per natt

Värst av allt: barfotagång på hotell
Visst ska hotell kännas hemtrevliga. Men någon måtta får det vara på mysfaktorn. Enligt Hotels.com:s färska etikettenkät är barfotagång i gemensamma utrymmen det mest avskydda – hela 94 procent tycker att det är helt fel. Nästan lika illa är att glida in i lobbyn iförd badrock (92 procent) eller att dyka upp till frukosten i pyjamas (76 procent). Och att hångla loss i poolen? Nja. 86 procent vill helst slippa, enligt en rapport.
Lite kärlek skadar väl ingen? Jo, säger hotellpersonalen – särskilt när barnfamiljer, affärsresenärer och bröllopspar ska samsas i samma klorerade vatten.
Läs även: Göteborgshotell kammar hem vinsten som Sveriges bästa affärshotell

Diskreta vinkar funkar bäst
Så hur säger man till en gäst att ta på sig strumpor – utan att skapa en scen? Många hotell jobbar med subtila signaler snarare än pekpinnar. “Gäster följer ofta personalens exempel om vi är diskreta och respektfulla”, säger Reem Arbid på The Blue Door Kitchen & Inn.
När någon brölar loss på högtalartelefon mitt i frukostmatsalen är det samma princip som gäller – ett vänligt men bestämt förslag om att ta samtalet någon annanstans. Inte alltid populärt, men bättre än att servera äggröra i surroundljud.
Vissa tar det ett steg längre. På The Goring i London finns en uttalad klädkod som uppmuntrar gäster att hålla badrocken där den hör hemma – på rummet.

Poolbråket på hotell som aldrig tar slut
En annan klassiker: solstolsbråket. Enligt rapporten tycker 60 procent att det är direkt oartigt att paxa solstolar med handdukar och böcker. Därför börjar fler hotell säga ifrån:
- Asterias Beach Resort tillåter inte handduksmarkering före klockan tio.
- Har din stol stått tom i mer än 30 minuter? Då ryker dina prylar.
- St. George Beach Hotel & Spa Resort delar helt enkelt ut solstolar vid ankomst – en smidig lösning för alla.
Att sitta med jobbmail vid poolen då? Majoriteten vill ha sin pooltid fri från Teams och Slack – men nästan en tredjedel tycker ändå att det är okej att jobba lite medan man sippar på sin drink.

Roomservice under täcket
Och hur är det med att äta i sängen? Här är vi mer splittrade: 40 procent tycker att det är helt okej att klämma en burgare under täcket. Vissa hotell spär på myset – Fairmont Banff Springs skickar gärna upp snacks, praliner eller en hel födelsedagstårta. På InterContinental Bora Bora Resort kan du få din middag serverad på din privata brygga – i en traditionell kanot.
Hotels.com själva summerar allt med en liten gliring: att gå barfota i lobbyn är illa – men det största etikettsbrottet är att betala för mycket för rummet. Bättre då att boka sent, spara lite pengar och beställa roomservice för slanten.

Vissa hotell skrotar reglerna helt
Samtidigt finns det ställen som kramar om slarvet. “Pyjamas vid frukost, hundar i sängen, barn som stojar i poolen – vi välkomnar allt”, säger Sam Jagger på The Maybourne Beverly Hills. Där är respekten för andra gästers integritet och personalens arbetsro viktigare än en stel klädkod.
Mary D’Argenis-Fernandez, expert på hotellutbildning, pekar istället ut de där spontana raseriutbrotten som det verkligt jobbiga. “Det är dessa utbrott vi tränar teamet på att hantera diskret – gärna i enskilda rum, långt bort från frukostbuffén.”
Din nästa weekend – med skor på
Kanske dags att vi alla packar med lite mer sunt förnuft till nästa weekend. Ingen vill se dina bara fötter vid omelettstationen – inte ens på semester.

Perfect Weekend Guide till en perfekt upplevelse på hotell
Tre enkla sätt att inte reta gallfeber på personalen:
- Håll skorna på i lobbyn.
- Spara hånglet till rummet.
- Reservera inte fler solstolar än du behöver.
Källor: CNBC Travel, Hotels.com

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.