Han vill utmana Ving, TUI och Apollo: "Bekymmersfri semester"

Semester Sunwebb
Jan Lockhart styr Sunwebs satsning i Sverige – men basen finns i Danmark.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

Din semester är viktig. Dagens PS Perfect Weekend har fått en exklusiv intervju med Jan Lockhart, Nordenchef för den holländsk-belgiska reseaktören Sunweb – och hans ambitioner är tydliga. Han vill inte nödvändigtvis bli störst, men han vill ta mark från de svenska resejättarna Ving, TUI och Apollo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Vi har ingen ambition att bli störst i Sverige, men vi vill bli ett relevant alternativ för alla som söker en trygg och smidig semester”, säger han.

När Sunweb klev in på den svenska marknaden förvärvade de Airtours – ett av få oberoende svenska reseföretag med fokus på storstad och solresor. Enligt Lockhart var det ett sätt att snabbt få en etablerad närvaro, utan att börja helt från noll.

“Vi bygger vidare på en trettioårig tradition, men med ett nytt digitalt tänk och ett modernare kundlöfte”, säger han.

All inclusive, men inte för att spara pengar – utan för att slippa tänka.

Färre val – mer kvalitet på din semester

Lockhart menar att Sunwebs framgångsrecept handlar om att fokusera på populära destinationer snarare än att bre ut sig över hela kartan.

“Vi är duktiga på att identifiera vilka resmål som är populära bland våra målgrupper – det gäller både svenskar, danskar, holländare och belgare. Det är i stort sett samma smak när det kommer till hotell, service och atmosfär.”

Grekland och Turkiet är favoriterna. Spanien finns med i utbudet, men här har Sunweb ännu inte samma starka position i Norden.

Läs även: Efter skottlossning: Thailand stänger gränsövergångar

ANNONS
Klassiska hotell, moderna förväntningar – Sunweb siktar in sig på familjer som vill ha semester med flyt, här på Costa del Sol. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Charterresan lever – med nytt innehåll

Att pandemin förändrade resandet är ingen nyhet. Men enligt Lockhart blev effekten inte att vi började resa mindre, utan snarare att vi vill ha mer trygghet och flexibilitet.

“Det handlar inte bara om att få pengarna att räcka. Våra kunder vill ha en semester utan bekymmer – där allt är ordnat, maten är god och barnen har vattenrutschbanor att leka i.”

Han menar att all inclusive återigen har blivit en framgångsmodell – inte för att spara pengar, utan för att undvika överraskningar och slippa tänka på vardagligt trassel.

Läs även: Skalven skrämmer turisterna – Grekland larmar om tomma hotell

Solsäker semester på Kreta – Grekland och Turkiet är Sunwebs populäraste resmål. (Foto: Pressbild)

Ingen prispress – bara rätt mix

Sunweb är i grunden ett digitalt bolag. Allt bokas online. Man erbjuder flexibilitet i antalet resdagar, och paketerar flyg med noga utvalda hotell.

ANNONS

“Vi har ett modernt och digitalt erbjudande, men vi bygger det på en tradition av kvalitetsresor. Våra kunder vill veta vad de får – och de vill att det ska funka.”

Lockhart tror att 70 000 till 80 000 svenska kunder per år är fullt rimligt redan 2025. Det räcker långt för att skaka om i en bransch där tre jättar länge dominerat.

Bekymmersfri charter – Sunwebs modell bygger på enkelhet och kvalitet, bland annat här i Costa del Sol.

Bokningarna exploderar – igen

Den svala svenska sommaren har varit goda nyheter för Sunweb. Efter en trögare period i april har bokningarna tagit fart rejält igen.

“Just nu är det ordentlig fart på bokningarna. Många ser ut genom fönstret och längtar till Rhodos.”

Samtidigt tror Lockhart inte på nya destinationer för sakens skull. Snarare handlar det om att bli bäst där man redan finns.

“Vi vill inte vara störst. Vi vill vara bäst på det vi gör – och göra det enkelt för kunden att komma dit solen skiner.”

Svala somrar i Sverige är bästa marknadsföringen – bokningarna ökar varje gång det regnar, bland annat till Rhodos.
(Foto: Pressbild)
ANNONS

Tre anledningar att testa Sunweb på din semester:

Färre val, bättre urval
Bara noga utvalda hotell med fokus på kvalitet, särskilt för barnfamiljer.

Bekymmersfritt koncept
Hög andel all inclusive – inte för budget, utan för bekvämlighet.

Smarta paket
Boka flyg, hotell och transfer digitalt – men med personlig service om något händer.

Populäraste destinationerna just nu:
Rhodos
Kreta
Antalya
Costa del Sol

Mest bokade hotelltyp:
Fyra stjärnor, familjevänligt, strandnära – gärna med vattenland.

Antal svenska resenärer 2024:
Drygt 90 000 (inklusive storstad, som inte längre ingår)
Prognos för 2025: 70–80 000

resmålen
En av Mallorcas välbesökta stränder. (Bild: TT)

Sveriges tre största researrangörer 2024:

ANNONS

Ving (Nordic Leisure Travel Group)
Cirka 350 000 svenska resenärer per år.
Starka på Kanarieöarna, Mallorca och Grekland.

TUI Sverige
Cirka 300 000 svenska resenärer.
Stor bredd med både charter och dynamiska paket.

Apollo (der Touristik Nordic)
Cirka 200 000 svenska resenärer.
Profil: Grekland, träning och upplevelser.

Totalt antal svenskar som reser med charter/paketresa varje år:
Drygt 1 miljon, enligt Svenska Resebranschföreningen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS