Det låter som början på ett dåligt skämt på ett flygbolag, men enligt den australiska haverikommissionen ATSB lyfte ett Boeing 737-plan från Qantas från Canberra med felaktiga viktberäkningar – eftersom systemet trodde att 51 passagerare inte fanns ombord.
Flygbolag glömde 51 passagerare – lyfte ändå


Mest läst i kategorin
När ett klick blir ett systemfel
Qantas skulle egentligen flyga från Perth till Sydney, men vädret tvingade planet till en mellanlandning i Canberra. Där någonstans, mellan avstigningar, standby-passagerare och ny planfil, lyckades en medarbetare lägga in en konfiguration för en Boeing 717 i stället för en Boeing 737. Systemet tänkte “jaha, färre säten” och lyfte automatiskt bort 51 namn från listan.
Fel typ av flygplan hade matats in i systemet, en enda knappmiss av en stressad medarbetare, och resten av dagens kedja föll som en dåligt skruvad Ikea-hylla.
Dessa “försvunna” passagerare följde sedan med hela vägen in i loadsheeten – dokumentet som piloterna räknar ut startvikt och fart efter. Resultatet: planet var mer än fyra ton tyngre än piloterna trodde och takeoff-hastigheten blev för låg. Ett snyggt exempel på hur det inte är datorerna som tar över världen, utan vi som fyller i deras formulär fel.
Så slipper du jetlag på flyget
Jetlag är resevärldens baksmälla: alla pratar om den, ingen vill ha den och vissa har till och med byggt hela personligheter kring sina ”mirakelkurer”.

Senaste nytt
Ingen märkte något – utom riskanalytikerna
Passagerarna märkte noll och inget. Det var först i luften som besättningen fick ett meddelande från flygledningen: “Kanske borde ni dubbelkolla vikten.” Planet gick upp i holding och rätt data matades in. Inga skador, ingen skandal – men en rejäl läxa.
ATSB konstaterar att riskerna inte handlade om ett dramatiskt haveri, utan om att marginalerna krympte. Piloterna roterade vid en hastighet som var avsedd för ett betydligt lättare flygplan. På en kortare bana eller i varmt väder hade storyn kunnat bli betydligt mindre smakfull.
Läs även: Nu bokar du ett privatjet på 30 sekunder

Det verkliga problemet: förtroendet
Qantas har fått kämpa med sitt rykte de senaste åren, och det här gör inte saken enklare. Att “tappa bort” 51 personer i systemet är mer än ett tekniskt fel – det är en påminnelse om att varje flygning i grunden bygger på rigorös kontroll. Vet bolaget inte exakt vilka som är ombord, vad mer kan man missa.
Bolaget inför nu krav på fysiska headcounts när siffrorna inte stämmer, och en ny rutin där load control kan kontakta piloter direkt i cockpit via ACARS när något är galet. Ett slags intern nödbroms – för att i framtiden undvika att piloterna roterar på fel fakta.
Källa: Australian Transport Safety Bureau, Simple Flying.
Singapore Airlines växlar upp – med premium snarare än priskrig
“Vi konkurrerar inte med lägst pris – vi konkurrerar med service.”

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












