Cannes gör som Venedig, Barcelona och halva Medelhavet redan gjort: sätter upp en stoppskylt stor som en filmfestivalaffisch för kryssningsjättarna. Från första januari förbjuds fartyg med fler än 1 000 passagerare att lägga till i hamnen. Perfect Weekend går igenom varför Europas mest älskade kuststäder nu sätter hälarna i sanden och säger: nu räcker det.
Ännu en stad vägrar ta emot kryssningsjättarna


Mest läst i kategorin
Medelhavet stänger dörren – men öppnar plånboken för rätt besökare
Cannes är staden som älskar flärd och filmstjärnor, men nu vill ha mindre folkmassor och mer finess. Den franska Rivieran dränks varje sommar av hundratusentals kryssningsgäster som vill promenera Croisetten, äta gelato och låtsas vara med i en Netflix-produktion. Men för lokalbefolkningen är baksidan lika tydlig som champagnepärlorna i VIP-loungen: trängsel, nedskräpning och en luftkvalitet i klass med en motorvägsviadukt, rapporterar Forbes.
I Cannes får varje fartyg som anländer från nästa år transportera i land max 6 000 passagerare per dag, dessutom med småbåtar. Själva jättefartyget får stanna ute och guppa som en flytande konferensanläggning på avstånd.
Nice har redan infört liknande begränsningar, och längs hela den franska kusten diskuteras nya regler för en mer hållbar turism.
Grönland satsar allt på turism – men flygen vägrar landa
Den arktiska ön Grönland drömmer om självständighet, välfyllda hotell och en ekonomi som inte lutar mot dansk rikskassa. Men samti

Senaste nytt
Barcelona och Venedig – pionjärerna som tröttnade först
Barcelona var tidigt ute. Euronews rapporterade i juni att staden stänger huvudkajerna i Port Vell för de största kryssningsfartygen. Venedig gick ännu längre och portade stora fartyg från hela det historiska centrumet efter att ännu en kryssningsvåg höll på att välta Markusplatsens tålamod.
I Grekland stramar Santorini åt med dagliga passagerartak. Dubrovnik tillåter max två stora skepp per dag. Italien och Spanien har just nu en sak gemensamt: de försöker inte rädda massturismen, de försöker överleva den.
Danmark redo att ta till hårdhandskarna
Det är inte bara Medelhavet som säger stopp. Berlingske rapporterar att Danmark nu öppet diskuterar att begränsa antalet anlöp i Köpenhamn och Århus, främst på grund av luftkvalitet. Fartygen bidrar till utsläpp som är flera gånger högre än den lokala biltrafiken. När hamnen i Nordhavn fylls av kryssningsjättar stiger partiklarna lika snabbt som stadens bostadspriser.
Danskarna pratar inte bara om att hämta in fler miljöavgifter – de överväger att i praktiken bromsa tillströmningen av fartyg som inte klarar strängare utsläppskrav.
Läs även: Gratis wifi på flygplatser: Ett stort säkerhetshot

Lyxyachter är okej – masskryssningar är passé
Cannes Yachting Festival visar tydligt vilken sorts turism staden vill ha: mindre, snyggare, mer betalstark och med betydligt mindre skräp i kölvattnet. Den nya strategin kan sammanfattas så här: hellre tio miljardärer i en båt än tio tusen passagerare på en flytande småstad.
Detta är också balansen städerna brottas med. Kryssningarna ger intäkter, men kostnaderna i form av buller, erosion och avfall blir allt svårare att böja undan med ett leende.
Läs även: Flygbolag glömde 51 passagerare – lyfte ändå
Vem blir nästa att dra i handbromsen
Trycket ökar. Palma har aktivister med vattenpistoler. Key West röstade i folkomröstning för att stoppa jätteskepp. Marseille överväger hårdare utsläppskrav. Frågan är inte om fler städer kommer följa efter – utan vilken som blir nästa att slänga upp skylten fullt.
Här stoppar städerna kryssningsjättarna
• Venedig: Förbjuder stora fartyg i hela historiska centrum.
• Barcelona: Stänger Port Vell för kryssningskolosser.
• Nice: Begränsar antalet anlöp.
• Cannes: Stoppar fartyg över 1 000 passagerare.
• Dubrovnik: Max två stora fartyg per dag.
• Santorini: Dagligt tak på cirka 8 000 passagerare.
• Key West: Folkomröstning mot stora fartyg.
Topplista: Europas hetaste resmål 2026
Reseåret 2026 blir allt annat än lagom. Vi listar Europas hetaste resmål 2026. Nya tåg, nya lyxhotell, nya kulturhuvudstäder – och en hel del gamla

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











