Ännu en stad vägrar ta emot kryssningsjättarna

MSC World Europa är världens åttonde största kryssningsfartyg.
MSC World Europa är världens åttonde största kryssningsfartyg. (Foto: MSC Cruises)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 10 dec. 2025Publicerad: 10 dec. 2025

Cannes gör som Venedig, Barcelona och halva Medelhavet redan gjort: sätter upp en stoppskylt stor som en filmfestivalaffisch för kryssningsjättarna. Från första januari förbjuds fartyg med fler än 1 000 passagerare att lägga till i hamnen. Perfect Weekend går igenom varför Europas mest älskade kuststäder nu sätter hälarna i sanden och säger: nu räcker det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Medelhavet stänger dörren – men öppnar plånboken för rätt besökare

Cannes är staden som älskar flärd och filmstjärnor, men nu vill ha mindre folkmassor och mer finess. Den franska Rivieran dränks varje sommar av hundratusentals kryssningsgäster som vill promenera Croisetten, äta gelato och låtsas vara med i en Netflix-produktion. Men för lokalbefolkningen är baksidan lika tydlig som champagnepärlorna i VIP-loungen: trängsel, nedskräpning och en luftkvalitet i klass med en motorvägsviadukt, rapporterar Forbes.

I Cannes får varje fartyg som anländer från nästa år transportera i land max 6 000 passagerare per dag, dessutom med småbåtar. Själva jättefartyget får stanna ute och guppa som en flytande konferensanläggning på avstånd.

Nice har redan infört liknande begränsningar, och längs hela den franska kusten diskuteras nya regler för en mer hållbar turism.

Grönland satsar allt på turism – men flygen vägrar landa

Den arktiska ön Grönland drömmer om självständighet, välfyllda hotell och en ekonomi som inte lutar mot dansk rikskassa. Men samti

kryssning
Lyxyachter välkomna – men kryssningsbjässar portade i Cannes. (Foto: Anders Wiklund / TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Barcelona och Venedig – pionjärerna som tröttnade först

Barcelona var tidigt ute. Euronews rapporterade i juni att staden stänger huvudkajerna i Port Vell för de största kryssningsfartygen. Venedig gick ännu längre och portade stora fartyg från hela det historiska centrumet efter att ännu en kryssningsvåg höll på att välta Markusplatsens tålamod.

I Grekland stramar Santorini åt med dagliga passagerartak. Dubrovnik tillåter max två stora skepp per dag. Italien och Spanien har just nu en sak gemensamt: de försöker inte rädda massturismen, de försöker överleva den.

ANNONS

Danmark redo att ta till hårdhandskarna

Det är inte bara Medelhavet som säger stopp. Berlingske rapporterar att Danmark nu öppet diskuterar att begränsa antalet anlöp i Köpenhamn och Århus, främst på grund av luftkvalitet. Fartygen bidrar till utsläpp som är flera gånger högre än den lokala biltrafiken. När hamnen i Nordhavn fylls av kryssningsjättar stiger partiklarna lika snabbt som stadens bostadspriser.

Danskarna pratar inte bara om att hämta in fler miljöavgifter – de överväger att i praktiken bromsa tillströmningen av fartyg som inte klarar strängare utsläppskrav.

Läs även: Gratis wifi på flygplatser: Ett stort säkerhetshot

Lyxyachter i en fransk hamn. Frankrike är ett av Europas rikaste länder och står för 3,3 procent av världens personliga förmögenhet, enligt UBS Global Wealth Report 2025.
Lyxyachter i en fransk hamn. Frankrike är ett av Europas rikaste länder och står för 3,3 procent av världens personliga förmögenhet, enligt UBS Global Wealth Report 2025. Källa: Euronews Business.(Foto: Unsplash)

Lyxyachter är okej – masskryssningar är passé

Cannes Yachting Festival visar tydligt vilken sorts turism staden vill ha: mindre, snyggare, mer betalstark och med betydligt mindre skräp i kölvattnet. Den nya strategin kan sammanfattas så här: hellre tio miljardärer i en båt än tio tusen passagerare på en flytande småstad.

Detta är också balansen städerna brottas med. Kryssningarna ger intäkter, men kostnaderna i form av buller, erosion och avfall blir allt svårare att böja undan med ett leende.

Läs även: Flygbolag glömde 51 passagerare – lyfte ändå

ANNONS

Vem blir nästa att dra i handbromsen

Trycket ökar. Palma har aktivister med vattenpistoler. Key West röstade i folkomröstning för att stoppa jätteskepp. Marseille överväger hårdare utsläppskrav. Frågan är inte om fler städer kommer följa efter – utan vilken som blir nästa att slänga upp skylten fullt.

Här stoppar städerna kryssningsjättarna
• Venedig: Förbjuder stora fartyg i hela historiska centrum.
• Barcelona: Stänger Port Vell för kryssningskolosser.
• Nice: Begränsar antalet anlöp.
• Cannes: Stoppar fartyg över 1 000 passagerare.
• Dubrovnik: Max två stora fartyg per dag.
• Santorini: Dagligt tak på cirka 8 000 passagerare.
• Key West: Folkomröstning mot stora fartyg.

Topplista: Europas hetaste resmål 2026

Reseåret 2026 blir allt annat än lagom. Vi listar Europas hetaste resmål 2026. Nya tåg, nya lyxhotell, nya kulturhuvudstäder – och en hel del gamla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS