Rederierna har sargats hårt av pandemin. Nu satsar färjebranschen på lokala kryssningar och nya koncept, rapporterar SvD.  

ANNONS

Under pandemin har färjetrafiken från Stockholm till Tallinn, Riga och Helsingfors mestadels legat nere. Mardrömmen har lett till behov av en omställning av hela kryssnings- och färjebranschen.

Enligt sjöfartsexperten Kim Wikström måste rederierna nu tänka om, tänka nytt och tänka innovativt i slaget om båtresenärerna. 

Mardröm för branschen

Ett vanligt år brukar färjerederierna ha omkring 11 miljoner passagerare. Men enligt Stockholms Hamnar lär siffran i år ligga på cirka 5 miljoner.

“Rederinäringen kan vara den turistnäring som tillsammans med flyget drabbats värst av pandemin, främst på grund av att länderna i vårt trafikområde fattat olika beslut om restriktioner”, säger Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör på Viking Line.   

Nytt fokus på svenska resmål

Restriktionerna i länderna kring Östersjön, bland annat Finland, har nu tvingat de största rederierna till att tänka om helt.

ANNONS
ANNONS

Både Tallink SIlja och Viking Line erbjuder nu nya kryssningar med destinationer som Svenska Högarna eller Västkusten. 

Även Viking Cinderella, som legat stilla sedan november, har infört 22 nya kryssningar till bland annat Visby, Ystad och Härnösand.

Lokala rutterna populära

Enligt Gustavsson verkar de nya kryssningarna vara populära och färjorna är i princip fullbokade. Han säger att det är kul att se att det finns ett sånt stort intresse att kryssa även inrikes.

“Vi räknar med att alla sommarens avgångar blir mer eller mindre slutsålda”, säger Gustavsson.

2020 ”katastrofalt”

Men rederierna är ändå långt ifrån en full återhämtning. Enligt branschorganisationen Svensk Sjöfart låg till exempel Viking Lines omsättning 67 procent lägre än normalt under årets första kvartal. Dessutom sjönk passagerarintäkterna med 77 procent.

ANNONS
ANNONS

“Efter ett tufft första halvår där vi trafikerade med fyra av våra sju fartyg har vi nu kommit in i högsäsongen där intresset för resor ökat”, fortsätter Gustavsson. “Det är betydligt bättre än 2020  – men det året var ju katastrofalt.”

Läs hela artikeln på SvD.

Läs mer: Högtryck för företag i besöksnäringen – rekordbokningar – Dagens PS