Dagens PS

Ny trend: så vill svenskarna resa 2025

Sju av tio européer prioriterar att bocka av upplevelser från sin bucket list. Det handlar om meningsfulla resor snarare än att bara "komma bort". Foto: Canva
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 18 maj 2025Publicerad: 18 maj 2025

Enligt den nya rapporten Travel Trends 2025 från Mastercard Economics Institute är det tydligt att vi gått in i en ny era av resande. Det handlar inte längre bara om att åka bort – utan varför, hur och med vilken känsla vi gör det. Och svenskarna? De går i spetsen för en ny sorts turist, där drömmar, lugn och mening väger tyngre än lågprisflyg och taxfree.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tre stora trender i Europa 2025

Mastercards rapport, baserad på aggregerad transaktionsdata och externa källor, lyfter tre tongivande trender:

1. Värdestyrt resande blir norm

Sju av tio européer prioriterar att bocka av upplevelser från sin bucket list. Det handlar om meningsfulla resor snarare än att bara “komma bort”.

Resor
Foto: Canva

2. Wellness och återhämtning växer kraftigt

Thailand, Namibia och Sydafrika är globala vinnare. I Europa märks ökat resande till nationalparker – särskilt i Finland och Norge.

3. Kulinariska upplevelser styr val av destination

Städer som Barcelona, Dubrovnik, Cannes och Interlaken dominerar listan över europeiska destinationer som lockar matälskare från hela världen.
Källa

ANNONS
Resor
Foto: Canva
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Svenskarna leder vägen i ny trendrapport

Svenska resenärer skiljer ut sig i flera avseenden:

Vi söker upplevelser – inte prylar

Svenskar prioriterar att samla minnen, inte souvenirer. Att bocka av något från bucket listen är viktigare än ett femstjärnigt hotell.

Vi längtar efter stillhet

Wellnessresor, fjällvandring, kallbad och bastu lockar mer än cityweekends. Särskilt yngre resenärer söker “aktiv återhämtning” – fysisk närvaro, mental avkoppling.

Foto: Canva

Vi reser med magen först

ANNONS

Kulinariska upplevelser är centrala. Det handlar inte om stjärnor i Guide Michelin, utan om det genuina och lokala: matmarknader, vinprovningar, tapas, ostar, små bagerier i bergsbyar.

Vi vill ha kontroll – och trygghet

Digitala plånböcker, AI-baserat bedrägeriskydd och fria avbokningar är numera standardkrav. Efter pandemin är förtroende för reseaktörer viktigare än lågpris.

Vi säger att vi bryr oss om klimatet – men flyger ändå

Den svenska resenären är ofta medveten, men inte alltid konsekvent. En flygresa till Bali kan kännas rätt – så länge upplevelsen känns “värd det”.

Sommarens hetaste destinationer enligt ny trendrapport

Paris är många bucketlist. Foto: Canva

Bland de mest bokade resmålen för sommaren 2025 märks:

  • Tokyo
  • Palma de Mallorca
  • Hurghada
  • Paris
  • London
  • Tirana – Europas snabbast växande citydestination
ANNONS

Bedrägerier och teknik

Mastercard rapporterar att bedrägerier i turistområden ökar med upp till 28 procent under högsäsong. AI-baserade säkerhetslösningar och digitala betalningssystem spelar därför en avgörande roll för att skydda resenärer.

Läs även: Afrikas största land öppnar dörren

Resor
Foto: Canva

Slutsats: en ny sorts turist är här

2025 års turist är inte längre nöjd med att bara checka in. Hen vill känna, förstå, växa. För svenskarna handlar resandet allt mer om att hitta tillbaka till sig själv – på ett fjäll i Norge, ett spa i Sydafrika eller en trottoarservering i Tokyo.

Och det är inte lyxen i sig vi söker, utan känslan av att detta var värt det.

Läs även: Fredagskrönikan: Ett studiebesök i sekten Ryanair

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS