Nu tar världen ett sista grepp om det stora flygmysteriet

Havet söder om Australien, där det nya sökområdet ligger, fotograferat från luften. (Foto: AP)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Världens mest omtalade flygmysterium vägrar lägga sig till ro på botten av Indiska oceanen. Efter mer än tio år av hypoteser, haverirapporter, expertgräl och familjer i limbo tar Malaysia nu sats för vad som beskrivs som det mest ambitiösa – och kanske sista – försöket att hitta MH370. Ocean Infinity rustar med ny teknik, nya modeller och ett löfte som bara en desperat värld kan acceptera: betalning endast om planet hittas.

ANNONS
ANNONS

Ett decennium av obesvarade frågor

När Malaysia Airlines Flight 370 försvann den 8 mars 2014 rubbades inte bara flygindustrin – hela vår moderna självbild fick en reva. Ett Boeing 777 kan inte bara försvinna, sa experterna, men världen fick lära sig att jo, det kan det. Månader av sökinsatser i Indiska oceanen ledde ingen vart. Bara några bitar av vrak tvättades upp på stränder i Moçambique, Tanzania och på Réunion.

Och sedan kom tystnaden. Familjerna, särskilt i Kina och Malaysia, fastnade i ett limbo som är värre än sorg: att inte veta.

De är hetast på Linkan – skrytmaskinen som styr White collar i Sverige

Linkedin eller Linkan har blivit svensk arbetsmarknads främsta catwalk.

I Kuala Lumpur och Peking följer anhöriga utvecklingen. (Foto: AP)
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

18 nov. 2025

Jakten börjar om – på nytt sätt

Sedan början av december står det klart: jakten återupptas den 30 december. Malaysias regering har godkänt ett ”no-find, no-fee”-avtal med Ocean Infinity, undervattensspecialisten som tidigare sökt utan resultat. Företaget får sin belöning – 97 miljoner kanadensiska dollar – först om de hittar planet.

Den nya sökzonen är 15 000 kvadratkilometer stor, formad av färska driftanalyser, akustiska omtolkningar och modelleringar som forskarna kallar de ”mest lovande hittills”. Det är inte en chansning – det är den bäst underbyggda gissningen världen har kvar.

Att hitta MH370 handlar inte längre bara om luftfartens säkerhet. (Foto: AP)
ANNONS

Tekniken som kan spräcka gåtan

Det här är inte samma sökexpedition som 2014 eller 2018. BBC rapporterar om autonoma undervattensfarkoster som dyker djupare än tidigare och arbetar parallellt. CNN lyfter att Ocean Infinity kan skanna havsbotten snabbare än något tidigare team. The Guardian skriver om förbättrade sonarplattformer och en ny generation av AUV:er som ritar havsbotten med kirurgisk precision.

Australiens ABC meddelar dessutom att flera av experterna från den internationella haverigruppen nu återkallats som rådgivare. Det är ett tecken i tiden: ingen vill riskera att detta blir ännu ett blindspår.

Familjerna som aldrig gav upp

Runt Kuala Lumpur och Peking följer anhöriga utvecklingen med darrande, men hoppfulla, blickar. Reuters beskriver hur gruppen Voice370 pressat på för en ny sökning i flera år. South China Morning Post rapporterar att kinesiska myndigheter – ovanligt nog – stödjer den nya expeditionen.

Ingen tror att en sanning kommer rädda allt. Men en sanning kan i alla fall avsluta det värsta: tvivlet.

Singapore Airlines växlar upp – med premium snarare än priskrig

“Vi konkurrerar inte med lägst pris – vi konkurrerar med service.” Så sammanfattar Jagdish Bhojwani, ansvarig för Singapore Airlines i Norden.

Sanningens nödvändighet

Att hitta MH370 handlar inte längre bara om luftfartens säkerhet. Det handlar om att bevisa att världen fortfarande har grepp om sina egna mysterier. Att teknologi, logik och envishet till slut vinner mot havets mörker.

ANNONS

När Ocean Infinity lägger ut från hamn i slutet av december kommer lastningen vara densamma som alltid: farkoster, sonar, satellitmodeller. Men denna gång finns något mer med ombord. Ett trotsigt hopp om att historien äntligen ska få sin sista mening.

Perfect Weekend Guide: Det stora flygmysteriet

– MH370 försvann den 8 mars 2014 på väg från Kuala Lumpur till Peking.
– Nya modeller har ringat in en 15 000 kvadratkilometer stor zon i södra Indiska oceanen.
– Ocean Infinity får bara betalt om de hittar planet.

Källor: BBC, Reuters, The Guardian, CNN, South China Morning Post, ABC Australia, New Straits Times, Ocean Infinity.

MH370: Ny teknik ska lösa historiens största flygmysterium

Planet lyfte – och försvann. Sedan dess har MH370 blivit känd som historiens största flygmysterium. Nu görs ett nytt försök att hitta det. Flight MH370

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS