Sveriges mest lönsamma export – utan statlig plan

Bakom världshitsen står ofta ett svenskt team säger Stims utredare Will Page med ett förflutet på som chefsekonom på Spotify.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

200 svenska låtskrivare tjänar miljoner – ändå går bara 39 öre per invånare till stöd för export. En ny rapport från Stim, framtagen av Spotifys tidigare chefsekonom Will Page, visar att svensk musikexport når rekordnivåer – och att 200 låtskrivare nu tjänar miljonbelopp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rapporten lanseras under Almedalsveckan, men väcker redan nu frågor: varför får denna miljardindustri knappt något offentligt stöd?

Svenska låtskrivare som Max Martin och Danny Saucedo bidrar till musikundret.
Svenska låtskrivare som Max Martin och Danny Saucedo bidrar till musikundret och intäkterna växer i rekordfart. (Foto: Claudio Bresciani/TT)

Ett musikaliskt under – utan draghjälp vid export

Svensk musikexport når nya rekordnivåer. Hela 200 svenska låtskrivare tjänade över en miljon kronor under 2024, en ökning med 600 procent på 15 år. Sverige befäster samtidigt sin roll som EU:s enda nettoexportör av musik.

Men bakom succén finns en paradox: det offentliga stödet till vår export av musik är knappt synligt i statistiken. Endast 4,1 miljoner kronor betalas årligen ut till Export Music Sweden – det motsvarar cirka 39 öre per svensk.

”Det går ju bra ändå”, kan man tänka. Men enligt Stim är det just det som är problemet: den svenska musikindustrin har blivit en kassako för staten, men får knappt något stöd tillbaka. Det är en modell som fungerar tills andra länder gör det bättre – vilket de redan gör.

ANNONS

Senaste nytt

Norge och Danmark springer förbi vår export

Stim pekar på att både Norge och Danmark har betydligt större och mer strategiska satsningar på musikexport. Där är musik en integrerad del av exportpolitiken, med samordning mellan kulturdepartement, näringsliv och exportfrämjande myndigheter.

I Sverige saknas en liknande struktur vår export av musik. För Stim handlar det inte om att ersätta marknadens drivkrafter, utan om att skapa ett ramverk där långsiktig tillväxt kan ske även utanför redan etablerade marknader som USA och Storbritannien.

ANNONS

Ett konkret förslag är att höja det statliga stödet till totalt 10 miljoner kronor om året – vilket skulle motsvara 0,3 procent av de skatteintäkter som Stim-anslutna låtskrivare genererar.

Läs även: Cigaretten är tillbaka – och den glöder på både svenska och amerikanska läppar

Framgången i Korea – en modell att kopiera?

Ett exempel på hur väl det kan fungera när satsningar görs strategiskt är Sydkorea. Där etablerade Sverige tidigt låtskrivarcamps och branschdelegationer, vilket lett till att svenska låtskrivare i dag står bakom hits för bland andra BTS och NewJeans. Intäkterna från K-pop till svenska upphovspersoner har ökat med 1 000 procent sedan 2018, och två tredjedelar av pengarna tjänas utanför Korea.

Att inte skala upp detta till fler tillväxtmarknader beror enligt Stim helt enkelt på brist på resurser. Det kostar att identifiera nya möjligheter och bygga långsiktiga relationer.

Den svenska artisten Tove Styrke. (Bild: TT)

Låtskrivarna som globalt nav

När musikbranschen glokaliseras – det vill säga att lokala artister dominerar i sina hemländer – öppnas nya möjligheter för låtskrivare, som inte begränsas av språk eller nationella varumärken. Här är svenska kreatörer särskilt välpositionerade.

Spotify-veteranen Will Page menar att låtskrivarna inte ser gränser på samma sätt som artister. En svensk melodi kan landa i Korea, Argentina eller Sydafrika utan att lyssnaren vet var den kommer ifrån – och utan att det spelar någon roll.

ANNONS

Sverige är i detta avseende ett kreativt nav. Men utan en nationell strategi riskerar vi att missa nästa våg – och överlåta framtiden till andra som är beredda att investera.

Perfect Weekend Guide: Vad Stim vill se

  • Ett konkret exportmål för musikbranschen
  • Offentligt stöd på minst 10 miljoner kronor per år
  • Samordning mellan UD, Visit Sweden, Business Sweden och kulturområdet
  • Strategiska satsningar på nya tillväxtmarknader, inte bara USA och UK

JK Rowling hyllar programledare efter “laddat” ordval i direktsändning

I Perfect Weekend-stil kastar vi oss in i ännu en global kulturkonflikt – denna gång utspelad i direktsänd tv, med BBC i huvudrollen och Harry Potters skapare i huvudrollerna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS