Medvetslös andrepilot och låst cockpit – panik i kabinen

Lufthansas säkerhetsrutiner granskas nu efter incidenten (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 18 juni 2025Publicerad: 18 juni 2025

Dramat utspelade sig på 10 000 meters höjd över Spanien. När kaptenen lämnade cockpit för ett snabbt toalettbesök svimmade andrepiloten plötsligt av ett odiagnostiserat neurologiskt anfall. Under nästan tio minuter flög Airbus A321:an, full med 205 människor, vidare – utan någon vid spakarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Neurologiskt anfall i cockpit

Enligt Spaniens haverikommission CIAIAC inträffade anfallet bara 36 sekunder efter att kaptenen lämnat cockpit. Andrepiloten, 38 år, var ovetande om den neurologiska sjukdom som låg bakom kollapsen, och den hade inte upptäckts i de obligatoriska medicinska undersökningarna. Ljudinspelningar från cockpit visade tydliga tecken på plötslig och allvarlig medvetslöshet.

Flygkaos i hela Europa – men SAS bryter mönstret

Reser du i sommar i Europa? Då är risken hög att ditt flyg blir försenat eller till och med inställt.

Lufthansas flygplan avgick innan avgång vilket gjorde att resenärerna missade flyget.
Ett snabbt toalettbesök blev startskottet på en säkerhetskris (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Låsningen av cockpit – flera misslyckade försök

Kaptenen försökte återvända till cockpit och använde den ordinarie koden fem gånger – utan att få någon respons. Inte heller kabinpersonalens intercom-samtal besvarades. Först när en nödkod användes lyckades han ta sig in – strax innan andrepiloten vaknade till och själv lyckades öppna dörren.

Autopiloten räddade situationen – men knappast en självklar hjälte

Autopiloten höll planet stabilt, men andrepilotens kropp tryckte oavsiktligt på flera reglage, inklusive höjdroder och systembrytare. Systemet lyckades korrigera varje avvikelse, men det råder ingen tvekan om att autopiloten inte kan ersätta mänsklig förmåga att fatta beslut eller kommunicera vid nödlägen.

Säker nödlandning i Madrid

ANNONS

Kaptenen tog snabbt över kommandot och omdirigerade flygningen till Madrid-Barajas. Där landade planet säkert tjugo minuter senare. Ombord fanns en läkare bland passagerarna som tillsammans med kabinpersonalen tog hand om andrepiloten, som senare fördes till sjukhus för observation.

Vem tar över spakarna i cockpit – AI eller piloterna, eller kanske som ett team?
Vem tar över spakarna i cockpit – AI eller piloterna, eller kanske som ett team? (Foto: Pexels)

Ny diskussion om reglerna i cockpit

Efter Germanwings-olyckan 2015 infördes tillfälliga regler om att alltid ha två personer i cockpit. Många bolag, inklusive Lufthansa, har därefter gått tillbaka till att endast kräva en pilot i cockpit åt gången. CIAIAC rekommenderar nu att Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA återigen ser över regeln.

Statistik: ovanligt men inte unikt

Pilotkollapser i luften är mycket sällsynta – men inte unika. Mellan 2019 och 2024 registrerades 287 fall inom EU:s databas för transportincidenter. I USA rapporterade FAA 39 fall mellan 1993 och 1998. Det handlar alltså om promillenivåer – men konsekvenserna kan bli livsavgörande.

Ett tekniskt mirakel – eller ett mänskligt misslyckande?

Den här incidenten visar hur långt tekniken har kommit – men också var gränsen går. Autopiloten flög planet i väntan på att en människa skulle ta kontrollen. Utan mänsklig handlingskraft hade dramat kunnat sluta annorlunda.

Lufthansa
Lufthansa säger sig ha fullt förtroende för sina rutiner – frågan är om det räcker. (Foto: TT)
ANNONS

Fakta pilotkollapser

Vad säger reglerna?
Efter 2015-året infördes krav på två personer i cockpit – regler som Lufthansa idag inte längre följer.

Hur ofta händer det?
287 fall av pilotkollapser på 5 år i EU – ett fåtal per år per land. Sällsynt men inte osannolikt.

Vad kan autopiloten egentligen?
Den håller kursen – men kan inte fatta beslut, prata med tornet eller avvärja oförutsedda händelser.

Våra källor: CNN, Washington Post, Cinco Días / El País

Smitvägen på Arlanda är stängd – men ilskan lever kvar

Den älskade genvägen på Arlanda som lät resenärer undvika parfymdimma och taxfree-krumbukter är nu ett minne blott. Swedavia har låst dörren.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS