Dramat utspelade sig på 10 000 meters höjd över Spanien. När kaptenen lämnade cockpit för ett snabbt toalettbesök svimmade andrepiloten plötsligt av ett odiagnostiserat neurologiskt anfall. Under nästan tio minuter flög Airbus A321:an, full med 205 människor, vidare – utan någon vid spakarna.
Medvetslös andrepilot och låst cockpit – panik i kabinen


Mest läst i kategorin
Neurologiskt anfall i cockpit
Enligt Spaniens haverikommission CIAIAC inträffade anfallet bara 36 sekunder efter att kaptenen lämnat cockpit. Andrepiloten, 38 år, var ovetande om den neurologiska sjukdom som låg bakom kollapsen, och den hade inte upptäckts i de obligatoriska medicinska undersökningarna. Ljudinspelningar från cockpit visade tydliga tecken på plötslig och allvarlig medvetslöshet.

Flygkaos i hela Europa – men SAS bryter mönstret
Reser du i sommar i Europa? Då är risken hög att ditt flyg blir försenat eller till och med inställt.

Låsningen av cockpit – flera misslyckade försök
Kaptenen försökte återvända till cockpit och använde den ordinarie koden fem gånger – utan att få någon respons. Inte heller kabinpersonalens intercom-samtal besvarades. Först när en nödkod användes lyckades han ta sig in – strax innan andrepiloten vaknade till och själv lyckades öppna dörren.
Autopiloten räddade situationen – men knappast en självklar hjälte
Autopiloten höll planet stabilt, men andrepilotens kropp tryckte oavsiktligt på flera reglage, inklusive höjdroder och systembrytare. Systemet lyckades korrigera varje avvikelse, men det råder ingen tvekan om att autopiloten inte kan ersätta mänsklig förmåga att fatta beslut eller kommunicera vid nödlägen.
Säker nödlandning i Madrid
Kaptenen tog snabbt över kommandot och omdirigerade flygningen till Madrid-Barajas. Där landade planet säkert tjugo minuter senare. Ombord fanns en läkare bland passagerarna som tillsammans med kabinpersonalen tog hand om andrepiloten, som senare fördes till sjukhus för observation.

Ny diskussion om reglerna i cockpit
Efter Germanwings-olyckan 2015 infördes tillfälliga regler om att alltid ha två personer i cockpit. Många bolag, inklusive Lufthansa, har därefter gått tillbaka till att endast kräva en pilot i cockpit åt gången. CIAIAC rekommenderar nu att Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA återigen ser över regeln.
Statistik: ovanligt men inte unikt
Pilotkollapser i luften är mycket sällsynta – men inte unika. Mellan 2019 och 2024 registrerades 287 fall inom EU:s databas för transportincidenter. I USA rapporterade FAA 39 fall mellan 1993 och 1998. Det handlar alltså om promillenivåer – men konsekvenserna kan bli livsavgörande.
Ett tekniskt mirakel – eller ett mänskligt misslyckande?
Den här incidenten visar hur långt tekniken har kommit – men också var gränsen går. Autopiloten flög planet i väntan på att en människa skulle ta kontrollen. Utan mänsklig handlingskraft hade dramat kunnat sluta annorlunda.

Fakta pilotkollapser
Vad säger reglerna?
Efter 2015-året infördes krav på två personer i cockpit – regler som Lufthansa idag inte längre följer.
Hur ofta händer det?
287 fall av pilotkollapser på 5 år i EU – ett fåtal per år per land. Sällsynt men inte osannolikt.
Vad kan autopiloten egentligen?
Den håller kursen – men kan inte fatta beslut, prata med tornet eller avvärja oförutsedda händelser.
Våra källor: CNN, Washington Post, Cinco Días / El País

Smitvägen på Arlanda är stängd – men ilskan lever kvar
Den älskade genvägen på Arlanda som lät resenärer undvika parfymdimma och taxfree-krumbukter är nu ett minne blott. Swedavia har låst dörren.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.