Om du undrar vad 93 procent av alla svenskar har tillgång till och 90 procent anser sig som användare av, så har du svaret här.
Cykeln en mansdominerad favorit


Mest läst i kategorin
Det handlar alltså om cyklar. Vapaus presenterar ”Svenskarnas cykelvanor 2025” och tar därmed en undersökning man gjort i Finland två år i rad, till Sverige.
Vapaus är ett företag inom förmånscyklar och har växt från en omsättning på 4,5 miljoner euro 2021 till 34,8 miljoner euro 2024.
Så här långt har drygt 1 800 arbetsgivare i Sverige och Finland valt Vapaus modell, vilket gjort att man kunnat leverera fler än 30 000 förmånscyklar till anställda.
Forskare: Cykeln är fyra gånger smartare än att gå. Dagens PS
”Ännu mansdominerat”
Nu vill man slå ett fortsatt slag för (förmåns)cyklandet och gör det genom sin studie, där cirka tusen svenskar svarat.
Könsfördelningen bland de svarande är för övrigt 70 procent män och 30 procent kvinnor och Vapaus konstaterar att ”fler och fler kvinnor cyklar, men faktum kvarstår att det ännu är mansdominerat”.
Utifrån det underlag man har kommer Vapaus fram till att 93 procent av alla svenskar har tillgång till en cykel och att 90 procent definierar sig som någon form av cyklist.

Hälsa viktigaste skälet
43 procent av de svarande pendlingscyklar och 78 procent av dessa gör det dagligen eller åtminstone flera gånger i veckan.
52 procent säger att de cyklar för att träna eller förbättra sin hälsa.
Cykling fortsätter också att attrahera upp i åren, konstaterar finska Liikenneturva. Finska Trafikskyddet har gjort en enkät som visar att var tredje person som fyllt 65 år cyklat det senaste året, en dryg fjärdedel av dem som fyllt 75.
”Cykling upplevs som ett trevligt, tryggt och viktigt sätt att upprätthålla hälsan. Hälften av dem som cyklar upplever att det skulle ha stor betydelse för deras vardag att sluta cykla”, säger Mia Nyholm vid Trafikskyddet.
Elcykel eller vanlig cykel – vad är bäst för hälsan? Dagens PS
Kräver kraft och rörlighet
Samtidigt kräver även cyklande körförmåga och enligt samma enkät har nästan var femte cyklist som fyllt 65, upplevt att åldern försämrat balansen.
”Utöver balans behövs muskelkraft för att styra och bromsa samt rörlighet för att stiga på och av cykeln”, konstaterar Nyholm.
Dessutom måste huvudet vara i form, menar hon.
”När man rör sig med cykel ska man samtidigt göra många saker, såsom att hantera cykeln, observera trafiken och reagera på situationer som uppstår. Precis som vid bilkörning påverkar bland annat neurologiska sjukdomar såsom framskridande minnessjukdomar förmågan att cykla säkert”, betonar Nyholm.
Den insikten finns, enligt enkäten. En fjärdedel av dem som fyllt 65 år upplever att cykling inte är säkert och en dryg femtedel tvivlar på att de är i tillräckligt gott skick för att cykla. Var sjunde anser att sjukdom försämrat cykelsäkerheten.
Elcykeln förändrar pendlingen – men vägarna hänger inte med. Dagens PS
Non merci – Paris säger nej till elsparkcyklar. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.