Första klass-biljetten håller på att dö ut på grund av pandemin. I stället har de rikaste kunderna börjat flyga privat och flygbolag satsar nu på mindre plan med färre passagerare. 

Under de senaste tjugo åren har första klass utvecklats till något mycket mer än bara extra benutrymme. Flat-beds har blivit ett minimikrav och vissa av de långa internationella flygningarna erbjuder första klass-resenärer en egen hotellsvit med dubbelsäng, dusch och måltider lagade av kända kockar.

Låg efterfrågan 

Men samtidigt har efterfrågan kring första klass minskat. Enligt flygkonsultföretaget OAG minskade antalet bokade första klass-biljetter med 45 procent från 2010 till 2019, och trenden har bara blivit tydligare sedan pandemins start.

Air New Zealand, KLM och Turkish Airlines slutade erbjuda första klass redan innan pandemin, och nu har andra bolag såsom Qatar Airways och Singapore Airlines också, åtminstone tillfälligt, stängt ner första klass.

Slutet för de stora flygplanen

Flygbolagen har dessutom börjat röra sig från de större planen till de mindre, vilket minskar utrymmet för första klass-sviterna. Till exempel har Etihad Airways helt slutat flyga sina A380-plan, vilket innebär slutet på sina kända sviter som kostat 30 000 dollar per resa. 

I stället har flygplan såsom Boeing 787 och Airbus 350 blivit allt mer vanliga, som dessutom bränner 20 procent mindre bränsle per passagerare. Sådana plan är också lättare att fylla, speciellt med tanke på dagens osäkra flygbransch. 

“Allt svårare att rättfärdiga” 

“Flygbolag som Emirates, som erbjuder många pålitliga långflygningar, kommer fortfarande flyga sina stora plan och ha ett fokus på första klass”, säger John Grant från OAG. “Men det blir allt svårare att rättfärdiga utrymmet som krävs för sviterna. Jag kan föreställa mig att första klass snart kommer att försvinna helt.”

Men de rikaste flygkunderna har inte försvunnit, utan i stället börjat flyga privat. Privatflygplan har under pandemin inte bara varit praktiskt men även hygieniskt. Flexjet, ett privat jetföretag, ökade sina resor i Europa med 7 procent förra året trots att de flesta planen i världen stod oanvända. 

2021 året för privatplanen 

“I maj förra året kunde vi se en tydlig trend i ökat intresse från människor som tidigare aldrig flugit privat”, säger Marine Eugene från Flexjet. 

ANNONS
ANNONS

Richard Koe, chef för konsultföretaget WingX, har också sett en stigande trend. “Det här skulle kunna bli året där den privata flygindustrin verkligen slår igenom”, säger han. 

Läs hela artikeln på Financial Times. 

Läs mer: Ny flyglinje mellan Luleå och London startar i vinter