Bavaria känner vi i Sverige främst för sina prisvärda segelbåtar men har sedan millennieskiftet tillverkat även motorbåtar med framgång.

ANNONS

Bavaria Yachts motorbåtar har till största delen varit familjebåtar i mellanklass med inombordare där man precis som med segelbåtarna skapat effektiva produktionslinjer i Giebelstadt i hjärtat av Bayern.

Långt från närmaste kust, på en av Europas mest moderna båtfabriker, tillverkar cirka 450 båtar per år. En imponerande siffra som gör Bavaria Yachts till en av Europas största båttillverkare.

Kommer vi få se nyheterna i Sverige?

Under den senaste säsongen har man tagit fram två intressanta nyheter. Dels deras första stora daycruiser med utombordare, Bavaria Vida 33, och den helt nya Bavaria SR 36 som gör världspremiär på Düsseldorf-mässan i januari.

Precis som bilbranschen har stora leveranssvårigheter så är situationen ganska svår för de stora båttillverkarna. Speciellt de med stora utombordsmotorer som har blivit en global bristvara.

Så frågan är om vi får se dessa nyheter på den svenska marknaden?

Gällande den spännande Vida 33 är man mer tveksam. ”SR 36 har större potential i Sverige” säger Marcus Lindquist på Bavaria Sverige.

Vida 33 är bavarias första modell för utombordare. Den går att få i fyra olika versioner. Här är den med soldäck i fören och tak över sittbrunnen. (Foto: Bavaria Yachts)

”Vida 33 är en 11 meter lång daycruiser med riktigt stora sociala ytor. Jämför vi de två modellerna så är vår bedömning att den SR 36:an passar det svenska klimatet och marknaden bättre.”

ANNONS
ANNONS

”Nu får vi hem en SR 36:a till Sverige i vår – i övrigt så räknar vi med att de som beställer en ny båt nu får räkna med leverans till våren 2023”

”Vi har sålt väldigt bra de senaste åren, så det är klart att det blir tuffare nu när vi får svårt att få fram båtarna. Förr om åren har vi kunnat stå på båtmässan i februari och sålt båtar för leverans till sommaren. Nu får man tyvärr räkna med leverans till våren 2023”, avslutar Marcus Lindquist.

Bavaria Vida 33 – nytt koncept med utombordare

Denna modell är ett helt nytt koncept som skiljer sig mycket från de övriga familjebåtarna från Bavaria då den har två utombordare.

Smart lösning. Här har man byggt runt det som många upplever vara utombordarnas största akilleshäl (Foto: Bavaria Yachts)

Med andra ord har man hakat på trenden att sätta kraftiga utombordare på aktern i stället för att bygga in motorerna. Något som har lika många kritiker som troende eftersom det finns lika många fördelar som nackdelar.

Utan skarndäck så har man fått ett enormt stor social yta. (Foto: Bavaria Yachts)

Resultatet av mixen mellan J&J Design och Bavarias designers är lyckad. En spännande ”weekend cruiser” i nytänkande design och hög kvalitet.

Under däck erbjuder Vida 33:an bekvämlighet anpassad för två personer som är ute en helg. För ett par kan man njuta längre period, men modellen lider av att inte ha någon form att midkabin för att ge exempelvis barn eller gäster extra sovplats.

Spatiös förlig kabin – däremot är det bara en kabin vilket gör målgruppen för nya Vida 33 betydligt mindre. (Foto: Bavaria Yachts)

Då blir det till att binga i sittbrunnen på nedfällt bord i stället. Något man inte gärna gör en längre tid.

ANNONS
ANNONS

Sittbrunnen däremot är riktigt stor och voluminös. Här sitter man utan vidare åtta personer med gott om plats att röra sig ombord.

Enormt stor social yta

Med andra ord så passar modellen bäst för ett par som snabbt vill ta sig ut med vänner i skärgården och bjuda på stora sociala ytor ombord.

Gott om social yta – räcker inte sittbrunnen under tak till så kan man i denna version även sitta på fördäck. (Foto: Bavaria Yachts)

Om det inte räcker med 8 personer runt bordet så finns dessutom en version med ytterligare sittplatser på fördäck. Troligtvis den mest ”sociala” daycruisern på marknaden just nu.

Bavaria SR 34

SR 34:an är en modell med två bra kabiner vilket som passar den skandinaviska marknaden. Konceptet bygger på den större SR 41an som fått mycket bra mottagande.

Nya Bavaria SR 36 som har världspremiär i januari ser riktigt bra ut. Till skillnad från Vida 33 så har den breda skarndäck på båda sidor gör det säkert och bekvämt att röra sig över hela båten. (Foto: Bavaria Yachts)

Designern Marco Casali är den som ritat för Bavarias utvecklingsteam. Med måtten 11,68 x 3,98 är den skräddarsydd för att hamna under kravet för skepparexamen.

Modellen har riktigt höga fribord och relativt lite skrov under vattnet. Vi som ibland vet hur det är att lägga till i en lite trängre gästhamn vet vad det innebär när man får vinden i sidan.

Så både bog- och häckpropeller rekommenderas för trygg angöring om man vill behålla ansiktet i gästhamnen.

ANNONS
ANNONS
Akterifrån får man en bra uppfattning av dispositionen av däcksplanet. Här ser vi att solbädden akteröver ser ut att kunna konverteras till ytterligare sittyta. Det ska bli spännande att se hur det det slutligen ser ut på världspremiären (Foto: Bavaria Yachts)

Det man visat upp innan världspremiären i januari 2022 är dessa pressbilder. Stora ytor där man fokuserat på att ha ett öppet och stort kabin och däcksplan med rejält pentry.

Den sociala ytan har gjorts större så man umgås mer på det ljusa kabinplanet som ser ut att ha ett rejält pentry på styrbord sida. De öppna ytorna runt om ser lockande ut en varm sommardag men kommer antagligen kräva ordentligt med värme för att vara skön en vår eller höstweekend.

På de här pressbilderna ser det ut som bra materialval i hög kvalitet. Hade man önskat något så skulle en dörr ut till skarndäck på styrbord sida stå överst på önskelistan (Foto: Bavaria Yachts)

Två hytter under däck

Invändigt två stora hytter med rejäla dubbelbäddar. Det har vi hitintills inte fått sett några bilder på men Bavaria beskriver att man kommer få bra ljusinsläpp och genom glasytor på båda skrovsidorna.

Mycket höga fribord och skarndäck ger gott om plats under däck. Men den blir också mycket känslig för sidvind något man bör planera för när man kryssar för sina tillbehör (Foto:Bavaria Yachts)

Salongen skall dessutom har här ett kompletterande mindre pentry och frukostbord. Man beskriver även att toaletten har bra storlek och våtutrymme med separerad dusch.

Det ska bli spännande att följa nya modellen som ser ut att passa perfekt för våra svenska vatten med möjlighet till mer skyddade ytor på däck.

Första båt kommer till Sverige under våren 2022 och baserat på väntetiderna av nya båtar kommer den troligtvis säljas snabbt.