Jeanneau och Yamaha inledde för ett antal år sedan ett samarbete. Inför en storsatsning på bland annat den svenska marknaden hängde man på den japanska motortillverkarens utombordare. Vi har tittat närmare på deras förstling.

För ett tiotal år sedan gjorde Franska Jeanneau, som ingår i Beneteau Group, en storsatsning på den skandinaviska marknaden. Det gick sådär.

I Norge lyckades man skapa ett hyfsat återförsäljarnät. Ett godkänt antal båtar hamnade i norska vatten och rörde om i den dominerande inhemska marknaden. Fabrikat som syns i hamnar och på fjärdarna fungerar per definition som flytande reklampelare. Ju fler de är desto större intresse väcker de.

En av Europas största båttillverkare

Idag är Beneteau en av Europas största båtproducenter. Detta sett såväl till antal tillverkade båtar per år som till deras största modeller. Med ett flertal idag välrenommerade märken under sitt koncernparaply har man täckt upp marknaden från mindre dagtursbåtar till stora lyxyachter.

Jeanneau 855
Idag är Beneteau en av Europas största båtproducenter. Detta sett såväl till antal tillverkade båtar per år som till deras största modeller. Jeanneau 855 Marlin är en modell som har förutsättning att passa riktigt bra på den svenska marknaden. Foto: Anders Jelving

Jeanneu fyller med sitt stora modellprogram spannet mellan knappa fem meter och 14 meter. Rangen är uppdelad i tre olika kategorier. Cap Camarat, Merry Fisher, NC och Velaso. Det handlar om öppna båtar, däckade båtar, täckta båtar, båtar med salong och båtar med flybridge.

Jeanneau 855 – bra kvalitet och nordisk touch

De modeller som marknadsförs genom Yamaha Scandinavia är båtar med utombordare. Jeanneau bygger högkvalitativt med europeiska mått mätt. Detaljfinishen är hög, designspråket numera tilltalande och interiören har en klart nordisk touch.

Jeanneau 855 med nordisk touch
Trots sitt franska påbrå så har modellen en nordisk touch som passar väl vi vår skärgårdsmiljö. Foto: Anders Jelving

Så varför vimlar det inte redan av dessa fransyskor i våra svenska vatten? En gissning är brister i återförsäljarledet eller snarare kanske bristen på handlare som vågar sig på franskt. De kanske är för få, slår på för liten trumma eller helt enkelt vågar inte satsa på ett märke som ännu inte riktigt boomat i Sverige.

För få handlare vågar 

Ett väl beprövat koncept som visat sig vara mycket framgångsrikt är en kollaboration mellan båtproducent och motortillverkare. Man knyter helt enkelt ett motorfabrikat till ett visst båtmärke.

På fackspråk heter det ­– om man talar med båtuppfödarna – för ett tryggt samarbete där man är garanterade motorer till alla sina tillverkade båtar. Lyssnar man med motorgänget så heter det att sälja akterspeglar. Få ut årets motormodeller från varulagret med andra ord.

Conny Hallberg från Yamaha är tillförordnad marknadsansvarig och mannen som ser till att det blir flyt på kommersen.

ANNONS
ANNONS

Trevlig mix av salongs, hytt, fiske och pendlarbåt

Första båtmodellen ut var Jeanneau 855 Marlin med dubbla Yamaha 150. En trevlig salongsbåt med lyckade kombinationer. En familjebåt som gift sig med en sportfiskebåt. Tillsammans har de bildat en hyttbåt för pendlare och en mindre transportbåt för frakter till sommarställen i skärgården.

Conny Hallberg talar ett tydligt språk. Han är gammal i gamet och tror sig veta vad den svenske båtköparen vill ha. Därför har han också sett till att denna första båt under gemensam flagg är anpassad för norden. Och många detaljer känns traditionella för framför allt svenska och finska båtar.

Jeanneau 855, enkel eller dubbelmontage.
Dubbelt eller singel? Enkelmontage säger max 300 hk. Väljer man två snurror är det max 2 x 200 hk som gäller. Foto: Anders Jelving

Mycket trädetaljer i interiören, teakdäck och tyg på dynorna är några av dem. Andra är öppet räckverk i stäven och ankarspel i aktern. Mycket av det är hämtat från listan över extrautrustning. Samtidigt visar man från tillverkarens sida en förståelse för vad den presumtiva nordiska köparen kommer att efterfråga.

Vid en första titt på båten fanns misstanken att det skulle bli en demonstration av dubbelmontaget från Yamaha.

Så man kan bedra sig.

Jeanneau 855 aktersoffa som fiskesump
Akterdäcket erbjuder många olika lösningar. Här en soffa med fisksump. Foto: Anders Jelving

Nej, istället gavs en demonstration av akterdäcket och dess fiffiga möblemang. I handvändningar byggs aktersoffan om från stor solbädd till spatiös fiskeplats. Vid den sistnämnda kombinationen skjuts aktersoffan förut cirka en halvmeter. Det ger access till ett rensbord med fiskesump. Eller, en bar med inbyggd ishink om man så vill.

Jeanneau 855 bord i aktern
Borden förvaras under luckor i däcket och är uppe och monterade på nolltid. Med en extra bänk (tillbehör) får man plats för många sittande. Foto: Anders Jelving

När fisken väl är rensad och tillagad monteras bord på stativ och ger en matplats för tio dinerande.

En liten dörr i akterspegeln ger tillgång till en av de två badplattformerna som kantar motorbrunnen. Till den motsatta tar man sig genom att utföra ett balansnummer över relingen.

Salongen har två olika lösningar

Salongen har i broschyren två alternativa lösningar. Här kan man välja att ha hel skottvägg i akterkant eller en dörr (i nämnda prospekt kallat 2-door och 3-door). Valet påverkar naturligtvis hur insidan utformas. Utan dörr blir det soffa tvärs hela hytten. Med en centrerad dörr mot akterdäck istället sittplatser mittemot varandra.

Lucka ovanför salong
Bra ljusinsläpp med möjlighet att öppna upp i hela salongen gör att den relativt lilla salongen känns större och ljusare. Foto: Anders Jelving

För om dessa inredningsalternativ finner vi navigatör- och förarstol. Båda vridbara 180 grader för att skapa en sittgrupp tillsammans med sofforna. Det blir inte direkt någon lounge men är fullt fungerande för socialiserande över en fika eller en drink.

ANNONS
ANNONS

Förarplatsen får godkänt. Inte mer. Sikten är bra, övrig ergonomi hyfsad men stolen drar ner betyget. Gillar man inte att sitta inne och köra en solig sommardag, finns som extra tillbehör en yttre förarplats på akterdäck.

Pentrylösning på Jeanneau 855
Pentrylösningen är kanske inte den mest tilltagna i storlek. Desto bättre planerad. Bra arbetshöjd och nära till ventilation genom dörren. Foto: Anders Jelving

Liten men praktisk pentrykommod

Tvärs förarplatsen har man platsen där det ska hända. Cuisine française. Imponerande genomtänkt i sitt lilla utförande. Pentrykommoden till babord om förruffens entré har kylskåp i botten, enlågigt kök i framkant och diskho med rinnande vatten närmast le chef.

Ruff på Jeanneau 855
Login i förruffen är båtens bästa. Dubbelkojen håller fullängd och kan kompletteras med en iläggsskiva vid fotändan. Foto: Anders Jelving

Den förliga boningen ligger en halvtrappa ner och är möblerad med en snedställd dubbelkoj. Med en extra iläggsskiva vid fotänden ligger två fullvuxna bra. På styrbordsidan en toalett. Den har klosset, tvättställ och dusch. Genom en mindre öppningsbar ventil sipprar ljuset in. Det är en fullt tjänstgörande inrättning, men vi lämnar den vid det.

Toalett på Jeanneau 855
Toaletten nere i förruffen med toilette, tvättställ och dusch. Ombonad? No, pas du tout! Foto: Anders Jelving

Övriga kojplatser finner man en meter ner bakom aktersoffan. En lyftbar sits öppnar upp och ett par trappsteg ner i källaren finns ytterligare två fullängdsbäddar. En på vardera sida. Mörkt och trångt eller ett mysigt krypin. Hur denna akterliga logi uppfattas handlar mest om hur sportig man är.

Stickkojer på Jeanneau 855
Kojerna under salongsdurken är inget för klaustrofobiska.
Trångt och mörkt. Fullvuxna har dock en bädd som räcker till på längden. Foto: Anders Jelving

Jeanneau 855 Marlin har många drag av en båt byggd för havet.  Höga fribord, trygga gångbord och en väl utlagd bog borgar oftast för en bekväm färd när sjön blir lite tuffare.

Höga fribord på Jeanneau 855
Många familjer med barn uppskattar de höga friborden och ”walk around” så man tar sigt tryggt mellan för och akter. Foto: Anders Jelving

En provtur visar att accelerationen är bra. De totalt 300 hästkrafterna fördelade på två propellrar ger en behaglig knuff upp i plan. Jeanneau har i och för sig aldrig skrutit om några fantastiska sjöegenskaper.

Peke Jeanneau 855
Förtöjning i naturhamn sker oftast med fören mot land. Då vill i ha det så här. Bra peke med stadigt räckverk och nedfällbar stege. Foto: Anders Jelving

Det har heller aldrig varit deras ambition att bygga skrov för fiske till havs. Nej, skroven ska vara stadiga och trygga. I synnerhet vid stillaliggande. Det är mottot.

Soffa fördäck Jeanneau 855 Marlin
Favoritplatsen blir soffan på fördäck en solig sommardag. I stort sett inget motorljud och vinden i håret kisandes mot den blå himlen – vi längtar! Foto: Anders Jelving

Vid marschfarten 24 knop är gången typiskt fransk. Något stötig i motsjö och slingrande i krabb medsjö. Ljudnivån i hytten är mycket förnämlig.

Med motorerna hängande bakom båten slipper man mycket oljud från källaren. Stomljud och vågornas skvalp mot skrovet kommer man inte ifrån, men även dessa har tyglats.

Toppfarten med dubbla Yamaha 150 är 38 knop. Det räcker gott. Vill man krydda lite extra rekommenderas max motorstyrka av två Yamaha 200.

ANNONS
ANNONS

Ett vinnande koncept

Jeanneau bygger mycket bra båtar och Yamaha har sedan decennier försett båtar med toppkvalitativa motorer. När sedan motorisering, inredning och prislapp anpassas till landet lagom, ja då har de ett vinnande koncept.

Relaterade artiklar

XO 270 – lyxigt för tuffa tag

Nimbus 305 Drophead – riktigt smart familjebåt

Specifikationer Jeanneau 855 Marlin

Längd: 8,72 meter
Bredd: 2,99 meter
Vikt: 3100 kg
Vatten: 100 l
Bränsle: 400 l
Max personer: 10
Motor: max 2 x 200 hk
Testbåt inkl. extra utr: 1 203 000 kronor

Obs: Numera har Jeanneau utvecklat denna modell ytterligare. Mer information hittar ni hos Yamaha center.

Fakta ur testprotokollet
Förarplats – Bra planerad med god sikt. Bra access genom sidodörr. Ostadig stol.
Hytter – Snedställd dubbelkoj i den förliga ruffen. Två separata i midkabinen.
Köregenskaper – Trivs bäst kring 18-24 knop. Något stötig i motsjö men går tyst.
Stuvutrymmen – Begränsat med dolda utrymmen inne. Stora fack i akterdäcket.
Pentry – En liten men väl fungerande pentrykommod i salongen.
Extrautrustning – Uppdelat på två olika tillbehörspaket. Det mesta finns att tillgå.
Prisläge – Grundpriset är lågt och men då även standardutrustningen skral.
Detaljkvalitet – Bra finish på plastarbeten och rostfria detaljer. Klena beslag.
Bullernivå – Med två tysta utombordare blir ljudnivån i salongen angenäm.
Snyggfaktor – Med fördel ser den inte så fransk ut. Snygg? Jo, för båttypen kanske.

Plus:
Akterdäcket
Ljudnivån
Manöverbarheten

Minus:
Midkabinen/stickkojerna
Toaletten
BB badplattform