Dagens PS

Den snygga smugglaren

Iversen-kryssaren Sonja
Den snygga Iversenritade motorkryssaren SONJA har en minst sagt spännande historia.
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 15 juli 2021Publicerad: 27 mars 2021

Ryktet säger att den exklusiva Iversen-kryssaren beställdes för att vara en ”smugglarbåt”. Konstruerad för att klara Östersjön i svåra förhållanden, med ett lättdrivet skrov och extra stor bränsletank klarade hon hela 640 sjömil utan att bunkra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I vår artikelserie om Skärgårdens vackraste båtar har turen kommit till den snygga motorkryssaren SONJA som i folkmun alltid kallats smugglarbåten.

En beställning med intentioner

Bror Hannell var tydlig i sin beställning 1953. Det skulle vara en snabb havsgående motorkryssare. Uppdraget att rita henne fick en av dåtidens giganter, Jac M Iversen. Varvet som fick bygga henne var Gräddö båtvarv för leverans 1954. Väl sjösatt döptes hon till YVONNE.

Motorn var då en Scania Vabis M8 på 150 hkr och med 960 liter i tankarna var aktionsradien 640 sjömil och marschfarten troligen 16-17 knop.

En del fuffens spädde på ryktet

Beställaren Hannell från Ingarö vet vi inte så mycket om. En googling vittnar om en familj med färgstarka personligheter med en yrkesverksamhet som i vissa fall beskrivs som ”diverse olagligheter”.

Akterdäcket på SONJA

Det är bara spekulationer, men det stor akterdäcket var nog inte bara tänkt för att sola på. I folkmun kallades M/Y SONJA för “smugglarbåten” Foto: Pierre Dunbar.

Båten planerades med sovplatser för två personer, resten skulle vara “sociala utrymmen”. Något som var mycket ovanligt på den här storleken av båt på 50-talet.

ANNONS

Tillsammans med en i förhållande stor bränsletank gav det båten en mycket god räckvidd som gjorde att hon med enkelhet tog sig från Stockholm fram och tillbaka till alla kuststäderna runt Östersjön.

Det ryktas om att Hannell hade fuffens för sig och använde båten för smuggling. Ifall ryktet är sant lär vi aldrig få veta. Men “smuggelbåten” är beskrivningen hon fått behålla över tid.

1958 sålde Hannell henne till Fabrikör Karl Eine Johansson i Sollentuna. Hon registrerades i KMK den 27/3 1958 och fick nr 2020. Johansson ägde henne i 8 år.

Akterruff Sonja

Den stora akterruffen med de två kojerna för besättningen. En ovanlig disposition för en så stor båt på 50-talet. Foto: Pierre Dunbar

Mannen bakom den moderna tvättmaskinen

Hon såldes vidare 1966 till mannen bakom den moderna tvättmaskinen, Karl Erik Andersson som skapade Cylinda.

Karl-Erik var en handlingskraftig och uppfinningsrik karl. Det började med att han skulle hjälpa sin mor att tvätta och insåg hur ineffektivt arbetet var. Han fick då en idé att skapa en trumtvättmaskin som roterade tvätten i en rostfri trumma som dessutom hade en inbyggd centrifug.

Efter succé på mässan i Göteborg 1958 med varumärket Cylinda revolutionerade de på 60-talet de svenska tvättstugorna.

ANNONS

Idag är Cylinda ett varumärke som har betydligt mer produkter än bara tvättmaskiner. Foto: Cylinda webbsida

1966 var det då dags att skaffa sig en representativ motorkryssare och valet föll på den snygga och snabba YVONNE som han genast döpte om till SONJA efter sin hustru.

M/Y SONJA var då i ett utomordentligt skick och fick bland annat pryda omslaget på Trygg Hansas folder om båtförsäkring 1966.

Hemmahamnen blev nu Vänern. Förutom familjehelger och en och annan resa med affärsbekanta så blev det varje år en resa till Västkusten tur och retur. Något som SONJA med sin långa räckvidd klarade galant.

1971 tillbaka till Stockholm

1971 återkom M/Y SONJA till Stockholm då hon köptes av Ove och Marianne Holm i Bromma. De hade landställe på Åland vilket innebar att de inledde varje vår med att tanka henne fullt och därefter köra henne till Ålands Skärgård.

SONJA återvänder till Stockholm efter 5 års gästspel i Vänern och Göteborgs Skärgård. Hon uppdateras och målas vit.

Där tillbringades sommaren för att sedan köra SONJA tillbaka till Bromma. Paret Holm gjorde en hel del moderniseringar ombord. Bland annat målades skrovet på SONJA om till vit, något som gör att hennes linjer framträder tydligare.

ANNONS

1979 blev Börje Sköld och Benny Erling ägare. De utförde omfattande underhåll, bla. monterades en ny motor och ett nytt drivsystem med Scatraknut.

Detta möjliggjorde en omdisponering av sittbrunnen och förarplatsen som Per Norberg ritade och Jörgen Römer byggde. För bad, och att kunna ta upp någon som ramlat överbord, monterades en brygga på aktern.

Förarplats Sonja

Framför den stora sittbrunnen är det en väl disponerad förarplats för skepparen ombord.

Samma ägare sedan 1987

Pierre Dunbar köpte henne 1987 och har nu ägt henne i 34 år.

– Hur kom det sig att ni köpte henne?

”Familjen har sedan 50-talet seglat i allt från koster, M22a, Ö6a till Ö10. När den familjen utökades, övergick vi till motorbåtar”, säger Pierre.

”Då vi väntade ytterligare tillökning insåg vi att båten vi ägde, CGP-båten ”Burret”, var för liten. Så såg vi att SONJA blev till salu, hon låg redan på samma varv så vi kände till henne”

ANNONS

Stående nedanför SONJA på land är en upplevelse. Man slås av hennes snygga linjer och och imponerande storlek. Foto: Pierre Dunbar

”Det blev en provfärd i början på oktober i hårt väder, med svår sjögång på Mälaren, utan problem. Vi slog till, väl medvetna om att en hel del arbete väntade då underhållet var eftersatt”, menar Pierre.

Konsten att njuta och renovera samtidigt

“När man äger en klassisk båt är det viktigt att ta en del varje år, då kan man njuta av båten samtidigt som den blir bättre och bättre”, säger Pierre.

“Det är lätt att man tar på sig för mycket samtidigt och det fler än en gång som vi sett ägare som med för höga ambitioner inte når i mål.”

M/Y SONJA har i över 30 år renoverats löpande och uppdaterats med bekvämligheter och all den utrustning man förväntar sig i en modern båt.

Den senaste stora uppdateringen genomfördes 2009 där man bytte hela drivlinan, ny motor och propeller m.m. En ny 6-cyl IVECO 5.9 l FPT monterades inklusive nytt bakslag och Aquadrive.

Modern Common Rail diesel

2009 monterades den nya datorstyrda common rail diesels från IVECO.

ANNONS

Motorn är på 400 hk, men med en ny 4-bladig Screwback-propeller anpassas effektuttaget till 330 hkr. Motorn är den datastyrda varianten Commonrail där allt styrs via en dator.

SONJAs marschfart är efter motorbytet 17 – 18 knop och gör ca 22 knop max. Idealiskt är dock 12-13 knop om man inte har bråttom.

En exemplarisk motorinstallation i den voluminösa sittbrunnen.

Första fritidsbåt att bli K-märkt

2009 erhöll M/Y SONJA som första fritidsbåt i Sverige Statens Maritima Museers K-märkning av fritidsbåtar. Hon har därefter behållt sin K-märkning då skicket med åren bevarats och till och med blivit bättre. En förutsättning för att behålla sin K-märkningen är att båten inte missköts.

Arbetet har de första tio åren besiktigats av besiktningsman Örjan Johansson.

Hur får man reda på historien om en båt?

När vi väl fick tag på Bror Hanell så fick vi en tråd att dra i. Han nämnde att en fabrikör i Vara, Östergötland ägt henne. Vi ringde alla fabrikörer, inget napp. Men en kontakt sa att han skulle fråga sin son, som höll till på båtklubben, kanske han visste något.

ANNONS

En längre tid gick, samtalet föll i glömska, så en dag ringer sonen till en vi pratat med och berättar om båten som bytte namn till SONJA.

Nu rullades hela historien upp och vi kunde nu hitta henne i olika register. ”Det blev nyckeln som öppnade hela historien om SONJA”, säger Pierre Dunbar.

”Vi hade ingen aning om hennes spännande smuggelhistoria tills vi fick upplysningar om hennes tidigare namn så vi kunde hitta henne i olika matriklar.”

Pierre Dunbar säljer Sonja

Pierre Dunbar letar nu efter någon som vill fortsätta förvalta SONJA.

Till salu till den rätte

– Vi har förstått att du har henne till försäljning nu, hur känns det efter att ha levt med henne i 34 år?

”Det är klart att det är svårt när man levt så länge med henne, barnen har fått erbjudande av att ta över henne men de har andra prioriteringar just nu” säger Pierre.

”Jag har en ryggskada så jag svårt att fysiskt själv göra det underhållet som behövs så det är tur att man lärt känna alla bra personer i träbåtsbranschen så jag kan få hjälp.”

ANNONS

”Vi har inte bråttom att sälja henne, det viktigaste är att hitta rätt köpare för henne. Någon som förstår och den kvalitet och hantverk som ligger bakom en klassisk motorkryssare”, säger Pierre.

Sittbrunn Sonja

En del av den stora och väldisponerade sittbrunnen ombord på Iversen-kryssaren SONJA. Foto: Pierre Dunbar.

Ett minne för livet

– Vad är ditt bästa minne med SONJA?

”Det måste bli den första resan med henne. Jag var ”between jobs” och hade 7 veckors semester. Barnen var små och vi reste till Gotland, körde runt hela Gotland och Fårö för att därefter gå över till Öland.”

”Därifrån upp till Södertälje och via kanalen in till Örebro. Det var en sån där fantastisk sommar så man trodde man åkte i medelhavet.

Vi åkte hela vägen in till Arboga och Örebro för att sedan åka tillbaka till Värmdö igen. En fantastisk resa som etsat sig fast i mitt minne”, säger Pierre.

Salong M/Y Sonja

Salong för 6-8 personer. Volymen i salong och sittbrunn är en av hennes största fördelar tycker Pierre Dunbar. Här fanns det gott om plats för barnen när de växte upp. Foto: Pierre Dunbar

ANNONS

– Vad tycker du är bäst med henne?

”Det är dispositionen av både salong och sittbrunn. Det är verkligen stort. I salongen sitter man ledigt 8 personer och i sittbrunnen under kapellet så kan får vi även där plats för 6-8 personer utan problem. Det är skönt att kunna vara flera ombord utan att man känner att man måste kliva över folk hela tiden.”

Skeppare ombord på SONJA

En bra miljö för skepparen och gott om plats för de övriga i familjen bredvid. Foto: Pierre Dunbar

En gång hade vi en skolklass med 27 barn ombord. Och de syntes inte ens på vattenlinjen. Hon är verkligen byggd för att kunna lasta mycket med en ordentlig räckvidd.”

Toalett ombord på Sonja

Toaletten praktiskt placerad längts föröver i båten. Foro: Pierre Dunbar

Sanningen får vi nog aldrig veta

”Vi har ofta spekulerat vad hon användes för. Vi vet att hon är mycket sjöduglig även i högre farter. Med tanke på räckvidden kan man tänka sig att tur och retur till Polen hade kunnat vara en lukrativ smuggelrutt på 50-talet?”

Det är en spännande tanke, men sanningen får vi nog aldrig veta avslutar Pierre Dunbar.

ANNONS

Fakta M/Y SONJA

Båttyp: Motorkryssare
Konstruktör: Jac M Iversen
Byggnadsår: 1953, Sjösatt 1954
Varv: Gräddö Varv
Ort: Roslagen
Material: Mahogny
Längd: 12 meter
Bredd: 3,05 meter
Motor: IVECO Common Rail Diesel, 400 hk
Fart: 23 knop

Den mångsidige Jac M Iversen

Konstruktör av Iversen-kryssaren Sonja

Jac M Iversen. Foto: Wikipedia

Jac M Iversen (1884 – 1974) en är norsk-svensk båtkonstruktör. Han utbildade sig i USA och började sin yrkeskarriär i ett eget båtvarv i Soon i Norge.

Efter något år i Göteborg flyttade han till Stockholm, där han bodde och arbetade resten av livet.

Efter att först arbetat hos Carl Plym på Neglingevarvet så startade han 1930 startades konstruktionsbyrån Iversen Yacht AB.

Han är mest känd för motorbåtar, bland andra flera högsjöbåtar med dubbelruff, och olika kabinbåtar.

Under sin tid i Stockholm konstruerade han ett antal svenska örlogsfartyg, bland andra minsvepare typ M. Han ritade och konstruerade även lyxyachter till prominenta beställare. Exempelvis till Torsten Kreuger som han ritade den 10,5 meter långa dubbelruffade snabbgående båten Mary.

Veteranbåtsarkivet har drygt 1 000 ritningar av honom. Han ritade ungefär hälften motorbåtar och hälften segelbåtar, både skärgårdskryssare och Östersjökryssare.

 

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS