Buster Magnum 2022 och Buster SuperMagnum är stora båtar med öppen design. De passar både i skärgården och för utflykter i tuffare sjö och öppet vatten. Jämfört med tidigare modeller är de mer komfortabla och har bättre förvaringsutrymmen och styrsystem.

ANNONS

Buster Magnum är lite längre än sju meter, med plats för åtta personer. Buster SuperMagnum mäter ytterligare 20 centimeter och har plats för tio. Ombord finns gott om förvaringsutrymme och möjlighet att ladda mobilen.

Den största rekommenderade utombordaren är för Buster Magnum är Yamaha F225 V6, eller Yamaha F300 V6 för Buster SuperMagnum. Med ett nytt finjusterat skrov gör modellerna 45 respektive 50 knop i maxhastighet.

Vid marschfart drar motorn cirka en liter per nautisk sjömil, två liter vid maxfart. Räckviden är cirka 240 nm.

”För Buster Magnum är det här den femte generationen som presenteras. Sedan premiären 1990 har Magnum blivit den mest populära stora, öppna båten på de nordiska marknaderna. Nya SuperMagnum blir i sin tur den tredje generationen av modellen, som lanserades för första gången 2013”, skriver Buster i sitt pressmeddelande.

Konsolerna har fått ny design och de nya, mer vertikala vindrutorna förbättrar sikten. Materialet i konsolerna har också uppgraderats från armerad plast till rotationsgjuten polyeten. Det gör att konstruktionen blir tyst och mer hållbar.

ANNONS
ANNONS

”Förarpulpettens mittpunkt på båda modellerna är den uppdaterade 16″ Buster Q Smart Display infotainmentsystem som innehåller Navionics elektroniska sjökort, radio, väderinformation och båtens instrument. En ny funktion är att skärmen kan delas, vilket gör det möjligt att visa kartor i två olika skalor samtidigt. Detta gör att föraren kan ta ut kursen på en karta och zooma in detaljer på den andra”, skriver Buster i sitt pressmeddelande.

All båtdata och loggboken kan synkroniseras till en mobil enhet via Buster-appen.

Anpassat för fiske

För den som fiskar finns det möjlighet att göra tillval till infotainmentsystemet, där det bland annat går att inkludera en Raymarine CHIRP Fishfinder – ett ekolod. På däck kan man montera spölådor längs sidorna.

Den U-formade aktersoffan är standard på både Magnum och SuperMagnum. På de nya modellerna är förvaringsutrymmena dessutom inmonterade under aktersoffan.

Skrovet på nya Buster SuperMagnum har optimerats för den senaste Yamaha F300 V6 med Digital Electronic Control (DEC), som kom i januari. Systemet inkluderar Digital Electric Steering (DES), som ger större precision och jämnhet jämfört med hydraulisk styrning. Styrresponsen är justerbar efter antalet rotationer från lås till lås, men också efter motorns varvtal.

ANNONS
ANNONS

Ett stort antal tillval finns tillgängliga för båda båtarna.

I slutet av 2021 finns modellerna tillgängliga hos återförsäljare.

Läs också:

Elbåten Wave e-550 gör debut – för bara 343 000 kronor
Fler anmälda båtstölder – så skyddar du dig