Svensk sjöfartshistoria till salu. Entreprenör säljer anrik Ålandsbåt på Blocket för tio miljoner kronor. Ett unikt köpläge för den driftige.
Ålandsbåt till salu – en unik chans


Mest läst i kategorin
För den som drömmer om salta vindar och historiens vingslag erbjuds nu ett sällsynt tillfälle. Den färgstarke entreprenören Leif Karlsson, tidigare känd som Leif-Ivan Karlsson, har lagt ut den anrika Ålandsbåten Baltic Star, tidigare känd som S/S Birger Jarl, till försäljning på Blocket för tio miljoner kronor.
“Det behövs bara lite kärlek”, säger Karlsson om fartyget som bär på en rik historia.

Med sina 210 hotellrum och fem barer och restauranger ser Karlsson potentialen i fartyget som ett unikt boende eller en spännande restaurangverksamhet. Han beskriver priset som ett “klipp” men understryker att det krävs en driven entreprenör för att affären ska bli framgångsrik.
Tre spekulanter har redan visat intresse sedan annonsen publicerades, och Karlsson hoppas innerligt att fartyget ska återvända till Åland, där hon en gång var en välbekant syn i Mariehamns hamn.

Från stolthet på Östersjön till Blocket-annons
M/S Baltic Star, sjösatt 1953 under namnet S/S Birger Jarl, är mer än bara en båt – hon är ett levande monument över svensk och åländsk sjöfartshistoria. Byggd på Finnboda varv i Nacka var hon ett av de så kallade “Olympiafartygen”, tänkta att modernisera färjetrafiken inför OS i Helsingfors 1952. Under sina första decennier trafikerade hon flitigt rutterna mellan Stockholm och Helsingfors under somrarna, samt Stockholm-Mariehamn-Åbo under vintrarna, med Rederi AB Svea som stolt ägare.
År 1979 inleddes en ny era när hon sattes in i Ånedinlinjens trafik mellan Stockholm och Mariehamn, en linje hon troget betjänade fram till 2013 då trafiken upphörde. Därefter har fartyget haft en brokig tillvaro, bland annat som vandrarhem i Stockholm och en uppmärksammad flytt till Lunde hamn i Kramfors utan fullständiga fartygscertifikat.
Trots rykten om skrotning har Leif Karlsson nu bestämt sig för att sälja detta unika fartyg i hopp om att någon ska ta sig an utmaningen att återställa hennes forna glans. Om ingen köpare dyker upp har Karlsson en plan B: att låta måla om henne, och en tid på varv är redan bokad.

En historisk resa över haven
Baltic Stars historia är kantad av förändringar. Efter att ha sålts till finska Jakob Lines 1973 byggdes hon om till en färja med ramp för fordon och döptes om till S/S Bore Nord. Under en kort period 1976 kallades hon “Minisea” men detta namn verkar aldrig ha fastnat.
Åren 1976-1977 låg hon förtöjd i Oslofjorden som hotellfartyg.
1978 förvärvades fartyget av Caribbean Shipping Co Inc i Panama och fick namnet S/S Baltic Star. En renovering i Åbo gav henne en “skybar” och fler hytter. En stor förändring skedde 1982 då de ursprungliga ångmaskinerna byttes ut mot dieselmotorer, vilket markerade övergången från S/S till M/S.
Ytterligare motorbyte 1989 ökade hennes maxhastighet till 16 knop.
Från 1979 fram till 2002 kryssade hon huvudsakligen mellan Stockholm och Mariehamn, med enstaka längre turer på Östersjön. År 2002 återfick hon sitt ursprungliga namn, M/S Birger Jarl, och seglade åter under svensk flagg. 2020 skedde ytterligare ett namnbyte tillbaka till M/S Baltic Star under vad som beskrivs som “kontroversiella omständigheter”.

Insidan av “Solemates” – så lever de superrika till havs
Heesens senaste superyacht har levererats. Fartyget kombinerar anpassad design med tekniska lösningar för långa resor. Den nederländska skeppsvarvet
Tekniska detaljer och en ny framtid?
M/S Baltic Star är ett imponerande fartyg med en längd på drygt 92 meter och en bredd på cirka 14 meter. Ursprungligen hade hon plats för 600 passagerare i 252 hytter. Efter ombyggnaden 1989 minskade passagerarkapaciteten till 369, men antalet hytter ökade till 369, vilket tyder på en satsning på kryssningstrafik med övernattning.
Efter att ha fungerat som vandrarhem och hotell i Stockholm lades hon till slut i Lunde hamn, vilket ledde till en rättslig tvist med Kramfors kommun gällande bygglovsplikt. Nyligen, i april 2024, såldes dock fartyget till ett företag i Göteborg som planerar att renovera henne och sätta in henne på en ny rutt mellan Göteborg och Travemünde. Fartyget, som är k-märkt, planeras att bogseras till Gustavik för en omfattande renovering.
Frågan är nu om någon vågar ta rodret för detta unika stycke sjöfartshistoria. Med rätt vision och investeringar kan M/S Baltic Star återigen bli en stolt symbol på Östersjön.
Karlsson hoppas att fartyget får en ny chans att glänsa och att hennes rika historia får leva vidare.
Vad skulle du göra med denna om du hade pengarna?

Dödlig olycka när fartyg kraschade in i Brooklyn Bridge – kunde undvikas
Det mexikanska övningsfartyget Cuauhtémoc drabbades av ett tekniskt fel på lördagskvällen och kraschade in i Brooklyn Bridge i New York. Två personer
Läs också:
EU-förslag: Vad händer när handsprit förbjuds? “Hål i huvudet”. News 55
Arturo Arques, 60: Så grejar du ekonomin efter 50 års ålder. E55
Hajpen avslöjad – AI har ingen effekt. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.