Dagens PS

Elmoppen som ska "frälsa" pendlarna

Personligen är jag för rastlös för att gå i ide ett halvår varje år, så vi ska snabbt som ögat ta Vessla utomlands
Personligen är jag för rastlös för att gå i ide ett halvår varje år, så vi ska snabbt som ögat ta Vessla utomlands
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 03 okt. 2017

Svensken Rickard Bröms tänker “lägga rabarber” på ny marknad. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

“Jag heter Rickard Bröms.

Berätta om företaget och idén.

“Idén kom när jag som familjefar ville vardagsoptimera och spara tid. Enklast möjliga sätt att spara tid är att pendla effektivt. Därför bestämde jag mig för en moppe. Men jag vill planeten och mina barn väl så bensinmoppe var inte att tänka på. Men när jag väl började spana runt efter en elmoppe inser jag att det finns få produkter och faktiskt inget varumärke som tagit en tydlig position och som utstrålar lite personlighet. Så jag tänkte, ‘vad tusan, jag drar igång ett elmoppemärke.’

Rickard Bröms elmoppe Vessla, som han hoppas gör dundersuccé bland pendlare. (Foto: Vessla)

Rickard Bröms elmoppe Vessla, som han hoppas gör dundersuccé bland pendlare. (Foto: Vessla)

“När jag bestämt mig gillar jag att studsa igång bums. Genom lite kontakter kom jag i kontakt med mina partners och mopedveteraner Peter Klangsell och Mikael Klingberg. De är ingenjörer och både erfarna och skickliga på att producera och importera moppar. Min bakgrund är att skapa varumärken, paketera och marknadsföra dem. Så det var en ‘match made in heaven’. På sex månader gick vi från en pappersprodukt till att bli Sveriges största elmoppemärke. Första batchen såldes enbart på förregistreringar på vessla.com och det tog bara tre veckor så fick vi stänga butiken. I mitten av september kom Vesslorna och är numera levererade. Förregistreringar för batch två är öppen. Kom och köp.”

Vad blir nästa steg?

ANNONS

“Sverige är en rätt bökig moppemarknad. Främst för vädret och att man i princip bara har en halv säsong på sig att sälja. Personligen är jag för rastlös för att gå i ide ett halvår varje år, så vi ska snabbt som ögat ta Vessla utomlands. Målet med 2018 är att testa av ett antal fokusstäder för att förhoppningsvis uppnå validerad traction. 2019 är året vi ska etablera oss globalt och sälja tusentals Vesslor.”

Bästa entreprenörstips?

Ett: Sälj först och lös problemen sen. När du väl har kunder blir du supermotiverad att lösa alla utmaningar. Sen försök alltid hitta ett sätt att sälja. Har du inga produkter hemma, kör med förregistreringar. Vet du inte när du får produkterna – låtsas att du vet. Det finns alltid ett sätt att sälja.
Två: Foka på få saker. Fokar du på för många saker så blir du aldrig klar med något.
Tre: Tänk alltid ‘effort vs impact’. Gör bara saker som är enkla att göra men som får hög kundnytta. Strunta i det som är svårt och tar lång tid och som kunden ändå inte märker.
Fyra:  Var scrappy. Hitta alltid sätt att göra stora projekt små, dyra projekt billiga, svåra projekt enkla och så vidare. Det finns alltid ett sätt. “

Värsta fallgropen?

“Att göra det till en grej att bygga team snabbt och stort. Effektivitet och teamvolym tror jag inte hänger ihop. Ju fler ni blir desto ineffektivare blir organisationen. Så anställ så långsamt du kan.”

Finansieringen – vad bör man tänka på?

“Att göra en produkt som folk älskar. Sedan bevisa att detta är sant genom försäljning. Sedan är det bara att berätta detta för investerare. Det finns inga tricks.”

Vad ser du dig själv/företaget om fem år?

ANNONS

“Vessla kommer att ha lagt rabarber på alla enkla och billiga marknadsandelar som serveras nu och kommande år. Så när de nya EU-reglerna (Euro 5) träder i kraft 2021 kommer bensinmoppar dö ut och Vessla kommer vara en av få stora spelare. På köpet har vi hjälpt massor av människor att spara massor av tid genom att erbjuda ett härligt pendlingsalternativ. Dessutom gett jorden lite andrum.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

Björn Spenger. En härlig kille som är sjukt smart och aptrevlig. Hans nästa resa efter Confindent Living kommer gå som en dans.”

Namn: Rickard Bröms
Yrke: grundare av Vessla Electric Scooters.
Ålder: 38 år
Bor: lägenhet i Sickla och sommarstuga på Vindö.
Civilstånd: gift med min underbara fru Anna.
Gör helst: familjehäng, spelar golf och bygger saker på landet.
Gör helst inte: går på teaterkurs. Värsta mardrömmen.
Det vet ingen om mig: att jag kommer från Sveriges tionde största ö Gräsö.

Följ Rickard Bröms och Vessla på: 

Vessla.com

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS